fredag 1 maj 2009

Varför sådan panik?


Jag har inte riktigt orkat sätta mig in i det här med svin-influensan och den allmänna hysteri som råder i framför allt alla tidningar angående den. Det beror nog för all del på att jag uppfattar det hela som en massmedial hausse och har saknat en nyanserad bild och därför skippat att läsa på överhuvudtaget. Jag tror att många gör som jag - och låser sig när det blir för mycket, för vridet och allmänt onyanserat.

Nu har jag dock tagit tjuren vid hornen och läst på lite på Världshälsoorganisationen WHO:s hemsida (jag vägrar fortfarande att befatta mig med tidningarnas bild av det hela) - och undrar fortfarande lite varför det är sådan otrolig hysteri runt denna influensa? Egentligen? Varje år kommer det en ny influensa farande över världen, någon form av "asiat" - så, OK denna är en bonus, eftersom väl årets redan har varit? Men, annars då? Jag uppfattar det som att risken för en pandemi är stor, men att det är en influensa som gör att man mår väldigt dåligt (något som väl är signifikant för influensor överlag, eller?) men att dödligheten som sådan är rätt låg. Ungefär som en vanlig influensa skulle jag säga - för det dör väl utsatta människor av "vanliga" influensan varje år, om jag inte är helt felunderrättad. Eller?

Har ni en annan åsikt? Är jag, som annars är rätt så aktsam gentemot baciller, fel ute när jag tror att det inte är fullt så farligt för den stora allmänheten som jag uppfattar att tidningarna vill ha det till? OK att man blir lite risig en period, men sedan? Eller?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kanske får gå in där och läsa jag med då. Jag har inte tagit in det här på djupet känner jag. Hör men släpper ändå inte in informationen, jag lyssnar med andra ord inte. Vet inte riktigt varför.

thebromanders sa...

Ja, jag blir galen på hypen kring den här influensan. "Vanlig" influensa dödar 36 000 människor varje år. I USA. 36 000!! Det är rätt mycket!! Men DET hör man ju ingenting om! Så det här är bara överdrivet och jobbigt... man bör väl ALLTID försöka tänka på hygienen o tvätta händerna. Så slipper man både det ena och det andra...

Ango sa...

Jag har också blivit galen på den här hysterin!
Man sa först att typ 150 personer dött i Mexico av Svininfluensan, men det finns bara 8 BEKRÄFTADE fall i välden... Hur många har haft svininfluensan och tillfrisknat? Det pratas det inte om.
Läste en intervju med någon smittskyddsexpert som menade att den här hysterin är galen. Fågelinfluensan var 40 gången farligare, men fick inte de här proportionerna!
Jag är inte ett dugg orolig, kommer inte bli det heller. Handhygienen är alltid A och O. Genom en god sådan klarar man mycket!
Jag och R har också diskuterat vanliga flunsan som drabbar gemene man varje år och som dödar nåt tusental (eller ett par tusen till och med) personer i Sverige per år. Det om nåt skulle väl få en pandemi-stämpel?

Mamma J sa...

Så skönt att höra att ni är fler som resonerar som jag.

Jag förstår preciiis varför du slår dövörat till tandgnisslur - jag har ju gjort exakt likadant jag också.