fredag 20 maj 2011

Ögontjänare

På väg till jobbet idag (lite sen) kommer det plötsligt ut tre stycken piketbussar med poliser på motorvägen. Hastigheten i trafiken sjunker genast markant. Jag suckar. Men rättar in mig.

De ligger till att börja med i högerfilen. Och kör långsammare än hastighetsbegränsningen, så de hamnar en bit bakom mig.

När alla kollegorna (totalt fem likadana bussar) kommit ut på vägen, så speedar de plötsligt upp. Jag ser dem komma över i mittfilen och sedan vänsterfilen. Ingen utryckning. Ingenting. Men, de håller absolut inte hastighetbegränsningen. Väl medveten om att de faktiskt inte får köra "för fort" de heller om de inte är i utryckning, så gör jag helt sonika som så att när första piketbussen passerat mig där jag kör i mittenfilen där alla fisåker för att det är poliser på vägen, så viker jag ut mellan ettan och tvåan. Och sedan kunde jag hålla den hastighet jag normalt kör - för det gjorde ju de. Skulle de kunna ta mig? Inte utan att avslöja att de också körde lika fort.

För fort :-).

Hehehe, kan de så kan jag!

3 kommentarer:

Maj Korner sa...

Faktum är att de faktiskt får köra för fort, trots att de inte har utryckning. Iaf är det så jag har lärt mig.

Mamma J sa...

Äsch då. Då hade jag alltså tur :-). Jag googlade nu och såg att du faktiskt har rätt. Man kan verkligen undra varför de får stå över lagen på det sättet... Det är helt och hållet solklart att dessa inte var på väg på någon form av utryckning. Det var helt enkelt förflyttning på ett eller annat sätt. Nåja. Det är ingen mening med att orda om det. Jag får helt enkelt hacka i mig att de får. Inte jag :-)

Mamma J sa...

Det jag hittade: http://spa.118100.se/polis/6602