söndag 17 april 2011

Måste Behöver Vill

Var på en föreläsning om tankens kraft nu i veckan.

Ett väldigt enkelt knep för att få de dagliga "måstena" att kännas lite lättare att bära är att byta ut det tunga tvingande och kvävande ordet måste mot behöver eller vill.

Jag behöver laga mat.

Jag behöver städa eftersom jag vill ha fint till helgen när vi får gäster.

Känns faktiskt inte fullt lika tungt att bära som "måste laga mat", "måste städa".

Jag jobbar på det. Prova du också. Inte för att du måste. Utan för att du vill! :-)

2 kommentarer:

Pia sa...

Ja det är otroligt effektivt att byta ut ord så där.. Detsamma gäller positiva affirmationer. Jag testade det i tre veckor och gick bl a ner två kilo!!! Och mådde så bra, framför allt psykiskt.. och så slutade jag säga de där bra sakerna till mig själv och vad hände tror du? Jo, vips var jag tillbaka på noll igen.. Varför kan man inte bara fortsätta när det funkar så bra? ;)

Mamma J sa...

Positiva affirmationer har jag hört talas om, men tyvärr bara just det. Har du något tips på var jag kan lära mig mer? Läsa eller så...?