lördag 2 januari 2010

Kärleken till snön

Man kan ju fundera på hur länge kärleken till snön kommer att hålla i sig, för svenskarna.

Hur länge man kommer att le varje morgon man ser att det är minusgrader vilket innebär att snön kommer att få ligga kvar ännu en dag.

Tänk, när jag var liten så var det så det skulle vara. Då var det snö i december och januari och mer därtill. Det hörde till.

Nu är det en ovanlighet. En sällsynt företeelse som gör att folk planerar för pulkautflykter med korvgrillning var och varannan dag. Man måste ju "passa på" medan snön är kvar.

Undrar just hur länge fascinationen kommer att finnas där. Hur länge det är ett "under" varje morgon som är gnistrande vit? Och när man kommer att börja sucka och ta snön för given alternativt börja irritera sig på den.

Det fantastiska just nu, tycker egentligen jag, är att det ju kommer lite ny snö nästan varje dag så att till och med vi i storstadsområdet har chansen att njuta av vit snö, inte grå eller svart. Det finns liksom ett litet nytt täcke ovanpå hela tiden.

Jag hoppas att det går stegvis - först tänkte man:

Hoppas snön ligger kvar över jul så att vi får en vit jul.

Sedan kanske man tänker:

Hoppas att snön ligger kvar över sportlovet så att man kan göra vintersporter på sportlovet för en gångs skull, utan att behöva åka till några fjäll eller alper.

Sedan kanske:

Hoppas att snön ligger kvar till påsklovet, så att man kan leka i snön också på det lovet.

Eller nej, förresten - till påsk, som ju är i början av april i år - tills dess är nog iallafall jag mätt på vinter. Då kan det få vara takdropp och lite gräsmattor i sikte igen.

Så länge tänker jag iallafall njuta. Jag tycker det är helt underbart att det är vinter när det är vinter. Förhoppningsvis har de senaste årens eländigt dåliga vintrar bara varit ett undantag, för att få oss att uppskatta detta desto mer.

Det är min förhoppning! Men, jag vågar inte hoppas för mycket - utan jag passar på - jag som alla andra, så länge det varar...

6 kommentarer:

MorsanMia sa...

Jag håller tummarna och hoppas! Fast till påsk är man nog trött på det.
Det värsta är om det blir blask och slask

Knaada sa...

Fördelen med snö är just takdroppet i påsk tycker jag! Utan snö - inget takdropp. Inget takdropp - ingen riktig påskkänsla!

Pia sa...

Jag fullkomligt älskar vintern som den är just nu. Massor av fluffsnö och lagom många minusgrader. Så här ska en vinter vara.
Men jag vill nog också att det ska börja droppa till påsk, men än är det långt kvar till det!!
Kram!

Mamma P sa...

Idag höll jag på att frysa tårna av mig när vi var iväg och åkte skridskor ute, men trots kylan så önskar jag också att snön stannar i alla fall till februari. I februari fyller jag år och när jag var liten hade vi alltid snö på min födelsedag.

Gafflan sa...

Så länge det är kallt får snön gärna ligga men till påsk vill jag att den ska vara borta. Sportlovet är hugget som stucket för vi åker till Sälen i alla fall även om snön bestämmer sig för att stanna kvar :)

Taina sa...

På vintern ska det finnas snö! Tycker i alla fall jag. Vi har en del snö och ett par minusgrader. Så lagom. Och visst är det bra om det finns snö under sportlovet för vad ska ungarna annars göra? Vara inne och driva en annan till vansinne typ?