måndag 15 mars 2010

Böcker om Elin

Jag och T håller tillsammans på och läser några böcker om en tjej som heter Elin, som hon fått i arv av sin unga faster (F är bara drygt 16).

Och ÅH vad jag vill rekommendera dem till alla andra (främst tjejer kanske) i T:s ålder och uppåt!

De två första böckerna har vi inte lyckats få tag på - de finns endast som nedladdningsbara, och det ville hon inte ha (iallafall inte innan vi började läsa de andra).

Böckerna är skrivna av Katarina Ros och handlar om Elin som går i femman. Det är Elin själv som berättar om motstridiga känslor och massor av tankar inne i huvudet på en tjej i den åldern - om kärlek och relationer framför allt. Och jag tycker de är såå väldigt bra! Det är humor och allvar i en aptitlig blandning och T gillar dem lika mycket som jag gör. Riktigt riktigt läsvärda!

Jag känner på mig att jag kommer att sakna Elin och hennes värld när vi läst ut den sista... Och det tycker jag är ett bra betyg! :-)

Edit: T är 9 år, för er som inte redan visste..

2 kommentarer:

Anonym sa...

Funkar de även för en 12-åring som går i femman tror du?

Mamma J sa...

Ja, absolut!

Elin och hennes känslostormar och funderingar om livet och kärleken kan säkert kännas som en "befrielse" att få läsa om. Kanske att man inte känner igen sig i allt, men i mycket...