söndag 5 juni 2011

Detox

Imorgon skall jag börja "avgifta mig"! Min första detox... En av mina kollegor började förra veckan, nu följer jag efter. Hon skulle köra en liknande variant förra året, men började då med ett té av något slag som någon form av rivstart - och blev jättesjuk... Så, den här gången har hon bara kört "enbart frukt och grönsaker"-varianten, vilket jag också skall göra. Iallafall prova. Mår jag inte bra av det, så lägger jag ner. Men, egentligen skall man köra i typ två veckor iallafall - i mitt fall kommer det att bli fem dagar - uppehåll i två dagar när vi får långväga besök över helgen - och sedan sju dagar. Kylen är fullproppad med grönsaker och frukt och i skafferiet finns det nötter och olika sorters bönor i långa banor. Skall bli spännande! Jag brukar säga att jag lätt skulle kunna leva på enbart frukt - typ smoothies o s v, så det här blir ett nyttigt test. Det blir också ett nyttigt test av att leva mer vegetariskt, vilket jag också umgås med tankar om att göra på mer permanent basis. Så, vi får se om det är ett "nytt liv" som börjar imorgon, eller om jag helt enkelt lär mig saker som får mig att tänka om :-).

3 kommentarer:

Ango sa...

Spännande!
Hur går det? Det är vanligt att kroppen reagerar starkt på en detox, och huvudvärk och gasig mage brukar komma som ett brev på posten under de första dagarna! Hoppas du slipper.

Kram
Ango

Mamma J sa...

Jag mår förvånansvärt bra! Har haft lite huvudvärk av och till, men inte alls farligt. Kände mig lite avtrubbad igår em/kväll - och mer påverkad av värmen idag, kände större behov av att fylla på vätska än vad jag brukar. Men, annars så går det faktiskt finemang! Det enda är väl att jag är toksugen på precis ALLT, vilket visserligen bara gör mig ännu mer beslutsam för att jag inser att "beroendet" sitter djupt och därför behöver jag detta bara ännu mer! Det enda är väl att jag är rätt dålig på att laga vegetariskt, och att tugga bara råa grönsaker är hyfsat tråkigt.. Redan :-).

Pia sa...

Jag körde sockeravgiftning för ett par år sedan.. Herregud, vad jag insåg hur sockerberoende jag var!!! Men gud så skönt det var, två veckor helt utan kolhydrater(socker)..

Skulle dock inte klara av att bara äta frukt o grönsaker..

Håller tummarna att det går vägen för dig.. hela vägen liksom..