onsdag 29 juni 2011

Traditioner

Midsommar är något väldigt speciellt för mig.

Så gott som alla mina medvetna midsomrar har jag tillbringat i Leksand tillsammans med mammas syskon med familjer. När vi var mindre så firades också varannan jul med samma "gäng" men vartefter vi har blivit fler (inomhusutrymme krävs på ett annat sätt i vintertid) och vi har fått egna familjer med respektive som kanske också har jultraditioner med sina egna familjer och släkter så har vinterdelen runnit ut i sanden.

Men, vårt gemensamma midsommarfirande har bestått genom åren. Konstellationerna för vilka som deltagit har varierat något - men i stort sett har det varit samma kärngäng hela tiden bestående av mammas syskon och deras barn. Nu har ju respektive och en hel skrälldus med barn tillkommit - så i år var vi 38 personer - mormor äldst med sina 83 år och kusinbarnet E yngst med sina 5 månader.

Första midsommar med nytt barn var 2001 då vår T var med för första gången. 2002 var kusinens son E ny i familjen. 2003 förlorade vi vår morbror B i en tragisk olycka. 2004 var kusindottern N ny. 2005 hade inga nya kommit - jag var dock sprickfärdig och bara ett par veckor senare kom våra pojkar... 2006 hade alltså M & L tillkommit tillsammans med systersonen O och kusinsonen T. 2007 var det inga nya - samtliga låg på jäsning för leverans senare under samma år - så 2008 var både kusindottern E och kusinsonen A nya - tillika min systerson A. 2009 var kusindottern S ny. 2010 var det ingen ny - tre på väg bara. Så i år hade vi kusinson A, kusinson E och kusindotter E nya, och den stadiga påfyllningen fortsätter med en kusinson beräknad i slutet av augusti...

Navet kring vilket alltsammans snurrar - är mormor och hennes hus mitt i byn där vi brukar hålla till. Visst, själva majstångsresningen går av stapeln på morbrors gård numera (när jag var liten så restes inte stora majstången förrän flera veckor efter själva midsommar i den här byn - det gick efter en "turlista" tillsammans med grannbyarna - då hade vi en egen liten stång på mormors gård) - med spelmanslag, folkdräkter, jordgubbstårtor och lotterier tillsammans med en massa andra "utomstående" också. Men, gemensam middag och lekar och även boende för två familjer - det äger rum hos mormor. Och mormor blir inte yngre...

Det är med en viss bävan jag ser framför mig att detta snart tar slut. När mormor inte orkar med sitt hus längre. När den naturliga knytpunkten försvinner. När vi sprids för vinden. Och vår midsommartradition tillika årliga släktträff inte finns mer. Vad ska vi göra då då?

2 kommentarer:

Pia sa...

Det är väl det som är nackdelen med traditioner!! Och det blir sorgligt när navet består av en person som blir äldre och äldre! :(

Men jag hoppas att ni ändå kan modifiera ert firande så att ni kan fortsätta umgås!

Kram!

Anna sa...

SÅ härligt det låter!! Ni får fortsätta i egen tappning när mormor inte orkar, kanske nästa generation kan ta över navet? :D