söndag 14 november 2010

FaceBook för barn

Ok, fram med era åsikter nu:

Skall barn ha FaceBook-konton? Från vilken ålder i så fall? Och varför?

Dotter, snart 10, tycker absolut att hon behöver ett konto. Jag och hennes pappa är inte lika säkra. Dottern har fått rådet att kalla till den här familjens första "Familjeråd" för att diskutera saken.

Är egentligen inte emot fenomenet i sig - är bara orolig för det faktum att jag ju vet att forum av den typen riskerar att vara "mobbningsforum". Är därför lika skeptisk till MSN. Vi vuxna har så lite insyn.

Vad tycker ni?

9 kommentarer:

Nenny sa...

Jag låter Thillan ha men jag loggar in lika ofta som henne på hennes konto just för att kolla. Hon var mest aktiv i somras men har nu övergivit Fb för MovieStarPlanet. Hennes kompisar och hon pratar mycket via Skype och även msn. Två kompisar befinner sig långt bort i världen och det är väl egentligen därför hon har dessa konton. Har sett ett par mindre trevliga konversationer men har pratat igenom det med henne vid de tillfällena. Inte lätt att veta vad som är rätt och fel men eftersom alla andra...

Christer Barregren sa...

Tur att Maja bara är åtta månader...

Orsakullan sa...

Nej, jag tycker personligen inte att ungar har på fb att göra. Det finns ju en gräns (född 1994??) och det finns väl en anledning till det. Jag tycker främst att vuxna ska få ha ett eget forum, jag vill kunna skriva att jag t.ex är trött på barnen, bakis eller annat som kidsen kanske inte ska läsa utan som är menat för mina kompisar. Både jag och min man sa nej men nu har bonusen fått konto av sin mamma, hon är bara 11. Tycker faktiskt inte det känns OK! Från 15 möjligtvis... Men det är mina åsikter!

Anonym sa...

Anser inte det finns anledning för barn under 15 har facebook. Det är redan en åldersgräns där av anledning.

När det gäller MSN kan det vara befogat med ett konto från 10-12 år om man har kompisar på annan ort/långt ifrån sig.

Min 10åriga dotter kommer inte få facebook för än hon är gammal nog (läs 15 år) och vid ett eventuellt skapande av MSN-konto kommer det att hårdbevakas.

Behovet finns inte av något av kontona då hon leker/är med kompisar fysiskt istället, vilket jag tycker är klart mycket bättre.

Mamma J sa...

Familjerådet är avklarat och vår linje ligger fast: Hon får inget konto än på ett tag. Hon har mail, så om hon väldigt gärna vill hålla kontakt med någon en bit bort, så funkar det så länge.

Vi sa som så att hon inte skulle behöva bli "sist" bland kompisarna som har ett FB eller MSN-konto, men hon behöver heller inte vara bland de första... Jag tror hon blev nöjd med det. Eller ja, så nöjd man kan bli med ett "avslag" :-)...

Tack för era åsikter, det visar sig att det är några till som tycker som jag/vi iallafall :-).

Anna sa...

Det gör ni rätt i! Det finns en åldersgräns på FB av en anledning. Dessutom tror jag att barn behöver vila från alla intryck de får dagligen. Herregud, tänk hur vi hade det, bara grankottar att leka med!! :D:D

Det här med dator och internet är en stor grej som vi föräldrar måste ha koll på tycker jag. Vi har spärrat datorn så D bara kan gå in på vissa sidor plus lagt in en kod så han inte kan gå på nätet ut när han vill, utan vi måste godkänna det först. Ang MSN är det en bra grej att ha historiken kvar och informera barnet om att ni kommer kolla den. Plus att datorn ska stå placerad öppet, då är det lite svårare att göra sånt man inte får. :) Kram!

Helena sa...

Bra beslut! Även min 10-åriga dotter vill ha "Facebook", men jag och maken säger nej -hon får åtminstone bli tonåring först. Det finns så mycket på fb som inte är lämpligt för barn. Dottern får heller ingen msn (som hon också vill ha) av samma anledning.

Pia sa...

Det var ett bra beslut.. Osäker dock hur jag skulle ha gjort med msn.. Men som ni sa "man behöver ju inte vara bland de första som skaffar det"..

Däremot så har jag insett att tonåringar och unga vuxna idag lever sina liv genom datorer och mobiltelefoner. Jag tror att vi måste hänga med och inse att det "bara är så".. Tids nog tror jag att det kommer att bli mer balans.. Att de även kommunicerar IRL mer än de gör idag.

Anonym sa...

Hej Mamma J, hittade av en slump en kommentar från dej som jag inte hade svarat på och insåg att det var 100 år sedan jag var här och hälsade på.

Mina ungar har både msn och facebook, de är 10 och 12. Men de är inte speciellt intresserade av att använda det.

Jag vet inte vad jag tänker kring det, känns som att fördelarna med nätet är fler än nackdelarna. Att det är ett naturligt inslag. Men jag är kanske för flat och slapp. Vem vet.