tisdag 23 november 2010

Svärburk

Pojkarna vill absolut att vi skall skaffa oss en burk i vilken man får lägga en straffpeng när man har sagt ett fult ord.

Jag har därför föreslagit att vi kanske kan önska oss en, allihop tillsammans, av Tomten.

Bra förslag, tyckte pojkarna.

Men, så kom frågan: Vad skall vi göra när burken är full? (Ungefär som om det skulle gå speciellt fort, hrmpf. Det är bara elakt förtal när maken tror att jag kommer att få problem med privatekonomin om vi inför en sådan i vårt hus.)

Diskussioner som gick ut på att köpa godis eller göra något kul för pengarna, insåg jag snart var en DUM morot... Jag menar - det känns lite som att hela tanken kan gå förlorad om det blir en positiv knorr i slutänden, om man säger så.

Men, så kom jag på det: Vi kanske skall göra som så att när man lägger ner sin straffpeng, så får man också skriva upp sitt namn på en lista. Den som, när burken är full eller den i förväg bestämda tidsperioden är till ända, har sitt namn minst antal gånger på listan - DEN får pengarna.

Finansministerns ögon började genast glittra när jag föreslog det. Då förstod jag att kampen kommer att bli hård. Men, att målet klart kommer att sporra precis till det beteende vi vill.

Åh, vad jag är bra ibland!

3 kommentarer:

Pia sa...

Vilken lysande idé!!! :o)
Ibland blixtrar du till, va?! Hahaha..

MissC sa...

Hahaha.. Jag skulle inte våga mig på detta hemma..! Jag har en son som är svordomspolis ;)

Mamma J sa...

Hahaha, mina kommer att BLI! *s*