måndag 22 november 2010

Otroligt korkat

Ok, när jag var tonåring så visste man att det var lite farligt, men inte HUR farligt...

Nu VET man. Och ändå.

HUR kan rökningen öka bland ungdomarna?

Exakt hur korkade är dessa unga människor som är uppvuxna i ett samhälle där en rökare är en diskriminerad människa. En som inte får vara kvar inne på krogen eller restaurangen och allt det där.

När alla dessa hälsotrender råder där man skall äta rätt, röra på sig och vara så hälsosam det bara går. Så gott som varje löpsedel innehåller något av detta.

Jag kan bara inte förstå. Vad gick fel?

Jag indoktrinerar mina barn stenhårt om oerhört blåst man måtte vara som självmant börjar röka i dagens Sverige.

Och vem vill egentligen erkänna sig vara lite tappad bakom en vagn?

Helt och hållet obegripligt. Helt och hållet.

5 kommentarer:

Orsakullan sa...

Håller med till 100%! Värst är nästan att se gamla elever bolma, då har man missat nåt i undervisningen...

Ango sa...

Det spelar ingen som helst roll hur mycket man upplyser om faror hit och dit. Tonåringar är tonåringar och de skiter fullständigt i allt som vuxna säger (ni kanske har glömt hur det var att vara tonåring? =)). Jag visste EXAKT hur farligt det var att röka, men jag rökte från att jag var 13 år tills jag var 29 i alla fall.
Det är skitfarligt att dricka sprit också, men det hindrar ju ingen. Inte heller är det många som slutar köra bil, trots att vi vet att vi kan krocka och dö när som helst. Man ser och hör det man vill se och höra, och tar till sig det man vill ta till sig. Det handlar inte om att vara smart eller korkad, bara att vara selektiv.
Och nej, jag tar inte åt mig negativt (jag gissar att det nog låter så i mitt svar =)), jag vill bara belysa att tonåringar generellt inte bryr sig om samma saker som vi "gamlingar" bryr oss om (inte många tonåringar som funderar på vilken pensionsförsäkring som ger bäst avkastning heller). Man måste få leva lite upproriskt och rebelliskt ett tag innan man inser hur det EGENTLIGEN ligger till!

Ango sa...

och så måste jag ju bara tillägga:
Jag är inte ett dugg förvånad över att rökningen ÖKAR bland unga, tvärtom tycker jag att det var väntat. Allt som är förbjudet är spännande, därför är jag generellt emot så många förbud som bara går. Nu talades det om att göra det olagligt för alla under 18 år att röka också...ett mycket korkat förslag. Vill man minska rökningen bland unga är det upplysning som gäller. Avskräckande propagande på RÄTT sätt (inga bilder på dian osv). Låt individer med KOL berätta för eleverna i skolan. Låt insatta människor berätta på ett realistiskt sätt hur rökningen skadar. Berätta inte bara det negativa, utan även om att man som rökare upplever det positivt. På så sätt avdramatiserar man och får bort en del av spänningen. Denna information måste komma tidigt i skolan, inte på högstadiet, utan redan i 3-4:an.
Ja, så tror jag...

Mamma J sa...

Orsakullan: Mmmm, fast ärligt: Inte är det väl skolans jobb? OK skolan kan göra det OCKSÅ - men framför allt är det väl information som föräldrar ska/kan tillhandahålla?

Ango: Vet du vad det jobbiga med dig är? Att du är klok som en bok. Precis så är det ju garanterat. Men, jag kommer fortsätta att köra hårt på till barnen att de är smartare än så, än att börja röka. Inte förbjuda, utan bara förklara hur det verkar om de börjar, hehe...

Pia sa...

Jag är ju rökare själv och inser hur blåst jag är.. ;o)
Jag har sagt till mina ungar typ: Ni vet att det är farligt, hyn blir ful, fingrarna gula osv osv.. Men den enklaste motiveringen till varför ni inte ska börja röka är: Ni har f-n inte råd!!!" ;o) Och det verkar i allafall ha hjälpt så här långt. Tror att pengar kan tala till dem.. mer än hur kroppen ser ut inombords efter åratals av rökning..