söndag 21 november 2010

Uppbackning

Dottern var på disco i fredags. Några åttondeklassare på hennes skola hade ordnat disco för klass 1-3 och när jag såg anslaget så frågade jag om hon ville gå. Klart hon ville. Så, jag sa direkt att jag skulle skjutsa och hämta henne. Även om det inte var sent (18-20) så var det ju mörkt redan när discot började.

Hursomhelst, maken muttrade om att man "inte behöver gå på allt". Eh, ja - om man då räknar in att hon varit bjuden på ett par kalas någon fredag och det var klassfest för ett par veckor sedan... Eh, ja. Men, vaddå? Klart hon skall få gå om vi ändå är hemma?! Han som tycker det skulle vara den ultimata uppoffringen han inte är beredd att göra, att skjuta upp fredagsölen för att köra. Honom kan jag ju inte diskutera detta med.

För mig är valet helt självklart. Kanske låter superpräktigt och allt, men det struntar jag i. De som känner mig vet att jag inte är sådan i alla lägen, så jag får väl kompensera lite, haha! Men, min uppfattning är solklar: Det är nu det börjar. Det där som man bara har försökt grundlägga tidigare under barnens uppväxt. Det är nu "farorna" tenderar att komma och jag skall finnas där för att hjälpa till att avvärja dessa. Det är nu jag som vuxen skall finnas till hands för att försöka se till att umgänget med andra barn och ungdomar inte blir till "dåligt sällskap". Att saker som händer inte går överstyr. Om jag så inte skall dricka en droppe vin till, innan alla barnen flyttat hemifrån (och kanske längre till) så kommer jag att skjutsa och komma och hämta. Det är min curling. Den står jag för.

6 kommentarer:

Nenny sa...

Om skjutsning kallas för curling så är vi supercurlingförädrar redan. Och kommer så att vara i många år till. Skippar gärna helgvinet för att barnen ska känna sig trygga och vi vara säkra på var de är och gör. Curla på du, det gör du rätt i!

Anna sa...

Ja, jag är och kommer vara curlingmorsa vad gäller skjuts och stöd. Alltid!

Eva sa...

Japp! Här med. Är alltid redo att rycka ut!

//Eva

Orsakullan sa...

Jag med! Det är skillnad på det och att åka hem till ungarna med matlådor när de flyttat hemifrån...

Ango sa...

Skjutsa och hämta i rätt lägen är givet för mig. Att cykla ett par kilometer till en kompis en förmiddag i juni är helt ok, men att gå hem från ett disco en fredagkväll i november är inte ok.
Paulina var också på disco för ett par veckor sedan. Hon skulle gå med 2 klasskompisar. Discot började kl 19 och höll på till kl 22. De skulle gå till discot själva och kompisarnas föräldrar tyckte att tjejerna kunde gå hem själva. Kl 22 en fredagskväll? Skulle inte tro det! Jag hämtade såklart! Det handlar inte om curling, det handlar om att värna om deras säkerhet!

Mamma J sa...

Hehehe, Pia: Du är ursäktad för att du är så "gammal" *asg*... När vi var yngre så fanns det inte alls samma information om exakt hur farligt det var och inte var det dyrt heller. Man fick ju dessutom röka precis överallt "dåförtiden" (låter som om vi är typ dinosaurier), haha! Men, jag tycker det är en viss skillnad. Det stora man ju aldrig skall ge sig på är ju att börja. Och när vi var yngre så var det inte samma "fara"...