fredag 12 november 2010

Vips

Jag tycker tiden går så vansinnigt fort.

Helt ärligt, utan att överdriva, så känns det som om jag nyss kom tillbaka från semestern efter sommaren.

Och nu har jag just lämnat in lappen till dagis om hur de minsta skall vara lediga under jul och nyår.

Känslan kan säkert ha att göra med att jag tycker att veckorna går så oerhört fort. Jag tycker att det är torsdag jämt. Det hör nog ihop med att mina onsdagar är av det mer hektiska slaget, så gott som alltid. Så, redan på tisdagen så börjar jag sikta in mig på torsdag - för onsdag går liksom bort. Och vips var veckan slut.

Det var inte länge sedan dagarna var långa och ljusa och barnen var ute mest jämt.

Nu är det blött och mörkt och det är halvdager när man går hemifrån på morgonen och, för min egen del vissa veckor som ex den här, kolmörkt när man kommer hem.

Har jag nämnt att två av mina kollegor är i Thailand just nu? Platsen där jag också vill tillbringa den blöta, mörka och minst sagt lite trista november. Det ökar inte alls på min frustration över mörkret. Och snön.

Jag försökte dock lite klämkäckt förklara för en kollega i Brasilien hur man visst kunde se på mörkret och kylan från den ljusa sidan (han tillät sig att uttrycka en viss skepticism) för trots allt: Att kura inomhus med tända ljus och sina närmaste och käraste: det är inte helt fel. Lite vilsamt är det allt. Det enda är väl att perioden blir lite väl lång i det här landet. Inget ont om mina närmaste och käraste, men kura är lite överreklamerat om det skall ske i 4-5 månader.

Men, det där sista sa jag inte till honom.

Vi har förresten några indier som arbetar där jag arbetar just nu. Det är rätt läckert att höra talas om deras fascinationer över t ex våra långa ljusa sommarnätter och den oerhörda mängd med snö vi hade förra vintern. Det är när man hör om hur de upplever det som man förstår varför man trots allt inte har emigrerat. Än.

Ibland tänker jag att jag skulle vilja prova vara någon annan för en dag eller två. Ibland tänker jag att jag skulle vilja prova vara min man. För att få veta hur han tänker. Hur han ser på mig. Och på en massa andra saker. Inte minst skulle jag tycka att det vore kul att prova på att stå och kissa!

Men, ibland så tänker jag lite vidare än så. Att få prova att vara turist eller bara nytillkommen till det här landet. Från ex Indien eller något annat mer eller mindre annorlunda land. Och få uppleva allt det vi tar för givet, med en helt utomståendes ögon. Att få se vår natur, vår vårgrönska utan att ha sett den förut. Vår blå himmel, vår infrastruktur och vårt klimat. Jag är såå nyfiken på hur allt ter sig för den som inte är född och uppvuxen med det.

4 kommentarer:

Orsakullan sa...

Jag har 14 somalier i min klass med nybörjarsvenska. De kan ju så lite av språket att det inte går att föra ett samtal direkt men ibland önskar man att man kunde det, alltså få höra vad de tycker och tänker. Det måste ju vara som att komma till en annan planet för dem! Häromdan snöade det för första gången, det är kallt... Snacka om chock egentligen!

Jag är inget fan av vinter och mörker men får man vara inomhus och ha det skönt och tända lite ljus är det helt OK!

Pia sa...

Jag stod en gång och lyssnade på turister som fascinerades över midnattssolen. Något som jag bara tagit för självklart när jag växte upp.. Alla dessa underbart ljusa nätter!! Man uppskattar de mer när man ser på det med "andras ögon"!!

Pia sa...

Skicka din mejladress till mig, så kan jag skriva lite om mina fadderbarn i Tanzania.. :o)
anjocapi@bredband.net

Mamma J sa...

@Orsakullan: Hahaha, jaaa - för för oss trots allt, med ett ganska väl utvecklat samhälle där vi i många fall kan "läsa på" om andra länder och andra kulturer, så kanske chocken inte är fullt lika stor. Jag vet inte. Det kanske är inskränkt att tro det :-).

@Pia: Ja, midnattssolen är ju fantastisk, det tycker ju t o m jag trots att jag är rätt van jag också :-).

Just de långa ljusa sommarnätterna generellt sett (om vi nu inte pratar om just solen mitt i natten) - är nog det som jag allra mest har "fått upp ögonen" för av just de utländska influenserna. Har ju hört om sömnproblem och kollegor som kommit till jobbet alldeles för tidigt eftersom det ju har varit ljust när de har vaknat! :-)