torsdag 18 november 2010

Posten

Jag trodde jag skulle svimma.

Gjorde en vän en tjänst. "Köpte ut" en julprydnad från IKEA. Den var helt slut i hennes närhet och i min fanns den. Så, sagt och gjort. Köpt och skulle nu skickas.

Lite misstänkte jag att det inte skulle bli helt enkelt, den här historien med Posten när jag först insåg att formen på förpackningen var lite... skrymmande, typ... En dryg halvmeter på både längden och tvären, trots att det var ganska platt.

Men, när jag lämnat in det, ombudet mätt och vägt och konstaterat att det inte kunde gå som brev utan som paket. OK, sa jag. Utan att fråga om priset. Jag kunde faktiskt inte drömma om att det skulle gå på det som det gick på. Någonstans så trodde jag nog att det kanske skulle bli BILLIGARE för att det typ gick som paket = lite långsammare postgång + att mottagaren får åka någonstans och hämta = ingen hemkörning = ingen belastning på brevbäraren.

Så när han klistrat fast avin på paketet, tagit upp det för att gå iväg med det och kastar ur sig: "Då blir det 150 kronor!" så var jag tvungen att titta på displayen för att kolla om jag hörde rätt... Och sedan var det bara att betala.

Puh.

Undrar just vad det hade kostat om det varit några centimeter mindre och fått gå som brev... 200??

6 kommentarer:

Ango sa...

Jag har helt slutat att skicka paket med posten. De har hutlösa priser. Skickar bara med DHL och Schenker numera (DHL är kanon, de har även kartonger man hämtar och stoppar ner i). Visst, det kan ta någon eller ett par dagar extra men det gör inget när priset är mycket lägre än Postens!

Mamma J sa...

Hmmm, nya lärdomar varje dag. Jag trodde helt ärligt att DHL och Schenker bara var för företag... Dem kontaktar jag absolut nästa gång!!

Knaada sa...

Du skulle känt stresslukten från min armhåla förra året när jag stod och skulle posta alla julklappar till tjockasläkten i Norge! T o m kassabiträdet började svettas och ursäkta sig :)

Anna sa...

Men den där kompisen är väldigt glad och tacksam ändå! :D:D

Pia sa...

Det är för jäkligt vilka summor de kan ta!!! Men nu fick även jag veta vilka jag ska kontakta om jag ska skicka något!! :o)
Kram!

Ango sa...

DHL och Schenker var från början för företag, men sedan en tid tillbaka kan även privatpersoner anlita dem. Priserna är mycket lägre än Postens. Visst det kan ta en dag eller två extra att få sakerna, men det gör inget. Posten gör väl allt för att slippa hålla på med just post numera, så därför är priserna som de är...