söndag 22 april 2012

Mamma Anna

Jag funderar på att läsa "Barnaboken" av Anna Wahlgren. Har aldrig riktigt engagerat mig i henne mer än att jag rent instinktivt har haft lite svårt för hennes "sätt" när jag sett henne på TV o s v.

Man kan säga så här: jag har generellt sett svårt för tvärsäkra människor som skall diktera villkor och mer eller mindre lagar för andra. Om någon som inte är ex min chef säger: "Så här SKA du göra!" till mig så vill jag genast replikera: "Varför då? Och vad ger dig rätten att bestämma det?!"

Men, om hennes filosofi vet jag egentligen rätt lite. Nu när det rör på sig lite när en av hennes döttrar skrivit en bok om sin uppväxt, så blir jag lite nyfiken och tänker att jag kanske skall läsa den där "Barnaboken" för att skaffa mig en åsikt för att sedan läsa dotterns upplevelse av sin barndom. Är väl medveten om att det garanterat inte finns EN sanning här och har inte för avsikt att leta reda på någon sådan, jag tänker på det ur ett rent mamma-perspektiv: lite grann i termerna "vad skulle min dotter kunna tänkas skriva för bok när hon blir stor" :-).

4 kommentarer:

Sophie sa...

Jag skulle nog ta och läsa Mommo (du kan låna den av mig) så får du en inblick i hur privatlivet så att säga var sett ur Annas synvinkel.
Där står om alkohol, skilsmässor, uppbrott (flyttar) etc. men från vuxenperspektivet.

Jag har inte läst Felicias bok, men kan bli lite förvånad över de STORA reaktionerna som kommit. Har man läst Mommo så kan jag förstå att det inte var en lätt uppväxt.
Men kanske skulle jag tagit med barnens synvinkel mer om jag läste Mommo idag? Jag har ju läst den mer med en "oj, vilket tufft liv, men hon har ju klarat så många barn bra ändå" vinkel.

Men som sagt var, du får låna Mommo och du kan även få låna Barnaboken om du vill :)

Kram Sophie

Mamma J sa...

Ja, SÅ insatt är jag alltså att jag inte visste att Anna skrivit en sådan bok också :-). Jatack Sophie, det gör jag gärna x 2!

Sophie sa...

En lunchdejt med boköverlämning kanske?! :)
book me!

Pia sa...

Inväntar med spänning din "analys"! :) Har varken läst Annas eller dotterns bok..

Många gånger så säger de om föräldrar.. t ex "hon gjorde så gott hon kunde".. När omgivningen egentligen skulle ha insett att det inte var "gott nog"!

Som i Lisbeth Pippings bok, Kärlek och stålull. Hon växer upp med en utvecklingsstörd mamma.. Den boken finns på min tio-i-topp-lista!!