fredag 13 november 2009

Bötestävling

Hahaha, jag tycker det är lite roligt att poliserna har någon form av tävling i att bötfälla folk.

Jag fattar faktiskt inte att man kan bli upprörd för det - för jag menar, de kan ju inte gärna bötfälla någon som inte gjort något olagligt. Så, vill man inte ha böter så får man väl hålla sig inom lagens råmärken då.

Jag är inte Guds bästa barn själv - kör kanske lite fort ibland på större vägar t ex. Men, jag är ju medveten om att det kostar om jag blir påkommen.

Min åsikt är att allt som gör att poliserna gör sitt jobb lite mer effektivt, lite mer nitiskt (så länge de också har lagboken klart för sig) är bra!

Det som väl kan tyckas en smula beklämmande är att det skall behövas överhuvudtaget. Skall de inte "lägga på ett kol" alltid, kanske?

Edit: Jag har funderat ett varv till, på det där. Det konstiga är väl egentligen inte tävlingen. Det konstiga är väl att man överhuvudtaget har ett beting på hur många böteslappar man skall skriva på ett år. Som om man har en budget som inte går ihop om folk är laglydiga...

4 kommentarer:

Nenny sa...

Tävlingar verkar ju vara något som pågår på de flesta jobb. Mål och uppföljning populära ord, så varför inte hos polisen. Håller helt med i det du säger!

nillas liv på pinnen sa...

Känns som att fokus blir en aning fel när det är en personlig vinst av något slag som ska få poliserna att göra det jobb de är utbildade att göra. (Och som de förhoppningsvis tycker är viktigt.)

Maria K sa...

Jag håller med fullständigt! Jag tänkte samma sak själv :-)

Ango sa...

Den här typen av tävlingar finns väl på alla arbetsplatser, mer eller mindre. När jag jobbade på McDonald's hade vi ofta "merförsäljningstävlingar". Det kunde vara att den som sålt flest plusmenyer vann en biobiljett. Snacka om hemskt då, när vi bidrar till fetman ;-).
Jag tror inte poliserna står och böteslägger någon som är laglydig, tvärtom så är det dem som inte håller hastigheten som får böter, och de förtjänar den ju också. Tyvärr är det ju alltid polisens fel att folk får böter, aldrig deras egna ;-).
Visst låter det dumt att de ska ha fått ett visst antal böter när året är slut, men det handlar ju om att ställa en "budget" även för det, och att se hur effektivt de arbetar. De vet ju själva hur många böter som delas ut historiskt sett och kan på så vis lägga "budget" för det för kommande år. Är de effektiva lyckas de ta fler av dessa fortkörare!