onsdag 11 november 2009

Sprutade eller inte?


Har ni tagit sprutan nu då? Inte hunnit eller ska inte?

Vi har nog omvärderat - och kommer nog att ta den ökända och allra mest omtalade sprutan i Svea Rikes Land i dessa dagar...

Men, problemet för oss är att vi inte får ta den just nu. Vi är ju i slutklämmen av våra vaccinationer inför vår resa och det måste gå minst två veckor mellan andra vaccinationer och svininfluensavaccinationen (wow, vilket ord att spela "Hänga gubbe med"!) - och det utrymmet finns inte.

Så vi får väl se när vi kommer hem igen hur det ligger till då. Både med tillgången av vaccinet och allt annat.

Jag har en kvarstående fråga bara.

En av mina kompisar nämnde något om att läkemedelsföretaget som tillverkat vaccinet friskriver sig från alla biverkningar på lång sikt. Gör man alltid så? Är det kutym på något sätt? Eller borde man, egentligen, än mer dra åt sig öronen av den anledningen? Någon som vet?

11 kommentarer:

Ango sa...

Vi är inte sprutade, och tänker inte bli det heller.
Att läkemedelsföretaget friskrivit sig från ansvar i framtiden tycker jag låter riktigt läskigt och har fått mig att bli ännu säkrare på att inte vaccinera. Kutym eller ej, det vet jag faktiskt inte (efter vad jag läst så verkar det inte vara så vanligt att tillverkarna lägger in en klausul om friskrivning).

Anna sa...

Det är väl ungefär som med alla biverkningar som står på mediciner, läkemedelsföretagen vill ha ryggen fri så att säga. Men vad skulle vara så unikt med denna vaccinering? Det är samma "grundämnen" som i andra vacciner och de stoppar folk gladeligen i sig när de ska åka på solsemester och lämna oss andra hemma i kylan. Avis? Jag?? Nähää!:)

Jag blev vaccinerad för flera veckor sen eftersom jag dagligen har patientnära kontakt, K vaccinerades för ett par veckor sen och nästa vecka ska barnen vaccineras. Det väljer vi dels för att den här influensan verkar drabba yngre hårdast och för att skydda andra som kanske inte kan ta vaccinet pga allergi osv.

Men detta är något var och en måste få ta ställning till och bestämma själva. Det inte det lättaste och media gör det ju inte direkt lättare för allmänheten med sina skräckdrev.

Nenny sa...

Vi har bestämt oss för att vaccinera oss, men vaccinet verkar gå åt som smör i solsken så när återstår att se.

Gafflan sa...

Hela familjen ska besprutas. Yngsta fick sin första dos igår, maken denna vecka och äldsta nästa vecka. Jag får vänta till 1/12 då resten av Sverige får sina doser.

Pia sa...

Hur det är med friskrivningen av andra preparat vet jag inte.. men som jag förstod det så har vi i Sverige möjlighet att anmäla biverkningar och få ersättning för dem. Det jag oroar mig för det är hur man ska kunna bevisa något OM biverkningarna uppträder om 5-10 år.. Såvida det inte är väldigt, väldigt många som får samma problem.. och som tagit vaccinet..

Jag förhalar och förhalar beslutet.. dock finns inget vaccin att ta än(fortf riskgrupper som vacc just nu) så jag har väl en stund till på mig att fundera.. Blir tokig snart!

När sticker ni iväg?

Angie sa...

Jag tror fortfarade inte att jag ska ta sprutan.
När jag berättat om min oror över vad det kan göra för fostret i magen, att det är för lite kött på benen kring den frågan - då säger barnmorska och sjuksköterskorna att de förstår att jag är skeptisk. DET gör mig säker på att jag inte vill ta sprutan

Helena sa...

Jag står kvar vid mitt beslut att inte vaccinera mig, trots att vi får det genom jobbet alldeles gratis. Sambon ska heller inte vaccinera sig, men dottern får sin spruta i skolan imorgon. Hon fick välja helt själv om hon ville ta den eller inte och valde att göra det, så är det bara att hoppas att hon inte får några biverkningar.

Nästan alla mina kollegor som har tagit sprutan har fått biverkningar; i de flesta fall smärta i stickarmen så att de inte har kunnat sova på den sidan eller lyfta armen på några dagar. Många har också fått varma svullnader på instickningsstället. Ett par-tre stycken har fått influensaliknande symptom efteråt; feber, frossa och ledvärk och någon fick ont åt hjärtat till. Sedan finns det givetvis dem som inte har känt någonting alls av sprutan, så det är nog väldigt olika hur folk reagerar på den...

Helena sa...

Jag står kvar vid mitt beslut att inte vaccinera mig, trots att vi får det genom jobbet alldeles gratis. Sambon ska heller inte vaccinera sig, men dottern får sin spruta i skolan imorgon. Hon fick välja helt själv om hon ville ta den eller inte och valde att göra det, så är det bara att hoppas att hon inte får några biverkningar.

Nästan alla mina kollegor som har tagit sprutan har fått biverkningar; i de flesta fall smärta i stickarmen så att de inte har kunnat sova på den sidan eller lyfta armen på några dagar. Många har också fått varma svullnader på instickningsstället. Ett par-tre stycken har fått influensaliknande symptom efteråt; feber, frossa och ledvärk och någon fick ont åt hjärtat till. Sedan finns det givetvis dem som inte har känt någonting alls av sprutan, så det är nog väldigt olika hur folk reagerar på den...

Anonym sa...

Försent, jag har redan fått sprutan i armen. Ungarna och Jämmersnok med. Nu ska visst ungarna ha nr 2 strax.

Mamma J sa...

Pia: Om ett par veckor.

Och, jag tror inte att de allra flesta är oroliga för biverkningarna nu - i den närmaste framtiden - utan mer för vad som händer i förlängningen - om ett par år eller mer... Det skrämmer mig en smula och är ju det som varit min stötesten i hela diskussionen...

Nåja, som sagt - vi får ju inte just nu i vilket fall som helst - så vi får se när vi kommer hem.

Pia sa...

Det florerar så mycket information/desinformation på nätet och jag blir galen av att inte veta på vem jag ska tro på!!

Hittade en sida som heter Vaccinationsfaran http://www.vaccinationsfaran.se/ Har ingen aning om hur seriös den sidan är, men OM den är det.. ja då blir man livrädd, spec å gravida kvinnors räkning!

Däremot ligger en tidigare fullt frisk 40-årig man nedsövd på IVA i Luleå(mammas grannes sonson) pga svininfluensan. Så det känns skitläskigt! Sen verkar det ju vara flest män som drabbas hårdast.. när det gäller andra än barn. Märkligt!

Suck.. v 49 blir det till att ta ett beslut!