söndag 1 november 2009

Fortplantning

Har jag frågat detta förut kanske?

Näää, jag tror inte det.

Eller - äsch. Jag gör det igen i så fall.

Skulle nämligen behöva tips på någon bra och pedagogisk bok som tar upp det här med den mänskliga fortplantningen. Vill ha den som grund för våra samtal nu när T frågar mer och mer om det. Jag har ganska klart för mig hur jag vill "lägga upp" det när jag berättar (eh, ja - det blir jag eftersom D kategoriskt duckar) - men känner ändå att jag skulle vilja ha någon form av litteratur med lite lagom avancerade illustrationer o s v också. När lillasyster L frågade så minns jag att syster J och jag lånade "Per, Ida och Minimum" på biblioteket. Jag har för mig att vi tyckte den var jättebra. Men, den finns tyvärr inte längre. Iallafall inte på svenska. Och "Kråke i mammas mage" är ju inte så detaljerad som frågorna har börjat bli.

Andra tips, någon?

5 kommentarer:

Angie sa...

"Så funkar det" kanske har en bok om det?
De böckerna är grymma tycker jag.
Annars tror jag att det finns i samma serie som bajsboken. "Kärleksboken" tror jag den heter.
Och du, tack för din kommentar. Klart du har rätt. Jag har sagt till sambon att jag tycker det är tråkigt när han åker, jag har sagt att det räcker med "egentid" för mig nu. Vad som förvånar mig är att han inte fattar. Jag brukar vara väldigt tydlig i det jag vill. Jag får helt enkelt upprepa mig.

Anonym sa...

Hmm, vet inte om den där boken var så pedagogisk även om ert försök var bra. Har absolut inget minne av att ni försökte lära mig något. Lärde mig av kompisar och... frågade mamma nån gång tror jag...

Ango sa...

Kärleksboken av Pernilla Stalfelt tycker jag är bra. Den tar upp ämnet på ett bra sätt med roliga illustrationer.

Mamma J sa...

Angie: Lycka till med mannen ;-).

Ja, den där Kärleksboken skall kollas. Jag trooor inte att "Så funkar det"-serien har någon. Annars håller jag med dig. De är jättebra!

Barba: Jo, jag vet. Du var för liten. Du ställde väl någon fråga när du var alldeles för ung och vi drog på stort direkt. Det minns jag faktiskt. För du liksom tittade på oss och så gick du liksom vidare. Vi lade det på fel nivå för snabbt kan man väl säga :-).

Ango: Den skall jag kolla upp! Tack.

Anna sa...

Nope, har inga tips men tänker sno en massa härifrån inför framtida frågor! *hihi*