fredag 20 november 2009

Reflexer

I tisdags när vi åkte till killarnas gympa så tänkte jag göra resan lite pedagogisk. Vi skulle se skillnaden mellan hur bra man syns med reflex och hur dåligt man syns utan.

Vägen till gympan är en mindre väg med trottoarer och går rakt igenom villaområde efter villaområde. Gympan börjar 17:00, så det var upplagt för att ganska mycket folk skulle kunna vara ute och röra på sig - på väg hem från jobb och liknande.

Men, det hela visade sig vara lättare sagt än gjort. Jag tror vi totalt såg 5 stycken som hade en tillstymmelse till reflex på sig - och då kunde det vara ett litet reflexband på väskan eller en pytteliten reflexbit på en stövel eller så. Mer än så var det inte.

Så, den där "aha-upplevelsen" av skillnaden som jag tänkt bjuda mina söner på. Ja, den uteblev helt och hållet. Är lite fascinerad av hur många det är som inte har fattat. Hur många det är som knappt syns i sina mörka kläder när det är kolmörkt och regnigt ute.

En reflex är nog en av världens billigaste livförsäkringar.

Undrar just varför inte fler ser till att använda sådana?

8 kommentarer:

Gafflan sa...

Reflexväst is the shit!
Konsum (här i samhället) hade en kampanj i oktober...om man handlade för 300 kr så fick man en väst. Nu har vi till hela familjen + en i bilen.
Kanske inte så snygga MEN man SYNS!!
Ha en bra fredag!

Ango sa...

Jag brukar också göra såna där jämförelser för barnen. Bäst var när vi åkte till en affär förra veckan och det var mörkt och regnigt. Hade visat barnen hundar med reflexvästar och människor med reflexvästar och de syntes hur bra som helst. Så säger jag: "Titta, de som går där framme, de har inga reflexer alls, och alla har mörka kläder. De syns nästan inte alls". Simone svarade: "Var, då? Jag ser ingen." Nej, precis, det var ju det som var grejen. Man syns inte alls!
Jag är slarvig med reflexer själv ibland, men när jag vet med mig att jag inte syns, så beter jag mig därefter och förväntar mig inte att någon ska se mig, utan jag får se till att jag kan göra min promenad så säker som bara går!
Victor har fattat det här, däremot! Han VÄGRAR gå ut utan reflexvästen när det är mörkt. Det spelar ingen roll om vi bara ska åka bil, reflexvästen ska på!

Anna sa...

Jamen jag blir helt galen på detta fenomen. Och så har de helst mörka kläder och luva så de absolut inte syns! Det är ju livsfarligt!!! Som du säger, reflex är en billig livförsäkring.

Knaada sa...

Gudarna ska veta att jag är en riktig liten läckerbit i min gula reflexväst. Jag har den i långtradarchaffisstorlek och den börjar bli trång över magen. Eller rättare sagt den sitter tight över magen och sen står den rakt ut så att jag inte kan se mina fötter. Ingen som missar det här lilla reflexberget vill jag lova :)

Pia sa...

Jag säger som Ango.. jag är ibland dåligt på att använda reflex själv, men jag VET att jag inte syns så ska jag korsa en väg så väntar jag tills bilen kört förbi.. jag ställer mig inte ens vid övergångsstället för jag vet själv hur rädd man som bilist kan bli när man plötsligt upptäcker att någon står där!! Dock är jag klädd i en vit jacka vilket är liiite bättre än en svart jacka! :o)

Jag var jättenoga med reflexer när barnen var små, men har tacklat av lite på senare år! ;o)

Angie sa...

Jag bor på landet och här är det verkligen kolsvart ute.
I bilen har jag ofta reflexer ligger (får gratis av mamma) och när jag ser (eller kanppt ser...) folk som går på vägen stannar jag bilen och berättar för dem att de kanppt syns och så får de en reflex...

Så jobbigt pinsam är jag

Mamma J sa...

Wow, applåder Angie! Så där skulle jag också vilja göra!!

Mamma J sa...

Och ja - jag har köpt sådana där reflexvästar till barnen. Själva har vi inga - men det är dumt faktiskt..