onsdag 4 november 2009

Ner med Louise Hallin!

Såg en artikel i Aftonbladet om "köpe-kalas" och Louise Hallin som jag redan innan inte hade mycket till övers för uttalar sig så tvärsäkert att jag blir kräkfärdig! (Så, i det här fallet tror jag inte att det handlar om sensationsjournalistik á la Aftonbladet, utan jag känner absolut igen det från den där kvinnan tidigare också...)

Kan väl säga så här:

Vi har haft "köpe-kalas" en gång hittills - T hade bowlingkalas för ett par år sedan. Och det handlade på inget sätt om ekonomiskt skryt. Utan helt enkelt om att man köper sig fri. Det är så underbart skönt att ibland få göra det. Att inte alltid behöva stå och fixa med allt, utan helt enkelt betala någon för att göra det. Man behöver inte städa hysteriskt innan. Köpa hem allt. Piffa, fixa, trixa och greja. Utan man bokar, kommer dit, de ordnar, man betalar och går hem. Klart! Barnen tycker dessutom att det är roligt att få göra "något annat" tillsammans med kompisarna, så det är en äkta win-win-situation.

Sedan har hon åsikter om hur många man får/ska bjuda också. Att man ska lämna barn utanför. Ja, det verkar ju vettigt. Och hur kan hon bestämma hur många man kan ha en relation till? Ja, det hela säger ju mer om hennes egna sociala förmågor än något annat. Tycker jag.

Vem dog och gjorde henne till kung?!

6 kommentarer:

Gafflan sa...

Har du tittat på hennes TV-program? Har sett ett avsnitt men blev enorm besvärad av att dom det handlade om inte riktigt kom till tals utan det var mest hon som pratade.
Det här med "köpekalas" är väl upp till var och en. Behöver verkligen en psykoterapeut lägga sig i det?

Ango sa...

Jag blir också illa berörd av hennes konstiga åsikter. Som barnpsykolog borde hon ha bättre kunskap om barn och deras utveckling (t.o.m jag har det).
Vi har aldrig haft köpekalas förut, men ska ju ha det i år för Paulinas del. För oss är det också ett sätt att "köpa oss fria", men också för att Paulina själv VILL ha ett sånt kalas. Det ska bli SPA-kalas och för henne och de andra tjejerna är det ett tillfälle av lyx i den ännu ganska okända vuxenvärlden.
Det spelar ingen roll vilken typ av "köpe-kalas" man har, det är en stund för barnen att umgås på platser de inte umgås på annars. Vi vuxna träffas ju gärna på krogen eller på restaurang, varför skulle inte barnen få chans att träffa sina kompisar så också?
Definitivt inget skryt på något sätt, utan snarare ett tillfälle för en ny upplevelse för barnen!

Pia sa...

Läste oxå den där artikeln och irriterades massor.. Att slippa ha kalaset hemma, hitta på en massa jäkla lekar, kladd överallt, skräp överallt, ungar ÖVERALLT!!! ;o) Nej, att hyra t ex badhuset, bowlinghallen eller whatever.. så skönt! Det kanske, rent pengamässigt, blev lite dyrare men f-n så mycket energi man sparade!!! Nu är mina så stora och det blir mest filmkvällar med lite snacks och dricka.. Alldeles lagom!! ;o)

Mamma J sa...

Gafflan: Nej, jag har hört henne någon enstaka gång på radion bara. Det fanns något barnpratar/svarar-program förut, men jag lärde mig snabbt att byta när det dök upp. Därför har jag också hållit mig så långt ifrån hennes tv-program som möjligt. Det är inte bra för mitt blodtryck :-).

Ango: Ja, hon är mer än lovligt världsfrånvänd mest jämt tycker jag. Och det jag nog retar mig mest på är hennes tvärsäkra uttalanden om att "Så här ÄR det" och hur folk liksom skriver in mer i det hon säger än i någon annan lika korkad människa. Jag blir liksom upprörd bara jag tänker på att folk faktiskt tar hennes ord för SANNA...

Pia: Jag tror att vår generation gör allt vi kan för att hålla näsan över vattenytan. Och att då komma här och säga att det är ekonomiskt skryt att köpa sig ett kalas när det oftare nog handlar om att rationalisera för att orka med vardagen gör mig så heligt förbannad.

Vi skall då ha dåligt samvete för de som inte har råd att göra samma sak samtidigt som vi skall ha dåligt samvete för att vi köper oss fria och inte vill lägga den tiden på våra barn.

Eh, är det inte preciiis det vi gör? Vi försöker med alla medel få tiden att räcka till, till ALLT...

Men, det är precis samma sak som med dagishämtningshetsen som hon garanterat också går i bräschen för. Den som hämtar barnen tio minuter före de har lämnats vinner... Suck.

Hur man än vänder sig så har man ändan bak. Och du kan ge dig 17 på att Louise Hallin står bakom ryggen på dig, färdig med kniven att sticka in och vrida om också...

Helena sa...

Vi har haft "köpe-kalas" en gång; förra året, och det var kanon! Barnen hade jättekul på lekstället och jag slapp tänka på att ordna någonting hemma utan kunde bara ta det lugnt. Dottern uppskattade kalaset jättemycket och vill ha sådant varje år nu. ;) I år blev det dock inget, men nästa år -när hon fyller tio- blir det ett köpe-kalas. Men vi kommer ändå att ha ett kalas hemma för de närmaste.

Helena sa...

Vi har haft "köpe-kalas" en gång; förra året, och det var kanon! Barnen hade jättekul på lekstället och jag slapp tänka på att ordna någonting hemma utan kunde bara ta det lugnt. Dottern uppskattade kalaset jättemycket och vill ha sådant varje år nu. ;) I år blev det dock inget, men nästa år -när hon fyller tio- blir det ett köpe-kalas. Men vi kommer ändå att ha ett kalas hemma för de närmaste.