måndag 20 september 2010

Kalla vindar

Man säger att det blåser kalla vindar i Sverige idag. Och förvisso är det sant. Men, inte kallare än i förrgår. Det var bara det att i förrgår tog ingen dessa strömningar på allvar. Alla dessa människors åsikter. Ingen vågade ta i den heta potatisen på ett nyanserat sätt. Då blir det så här. Onyanserat och extremt.

Man säger att man skall frysa ute och bojkotta dessa människors företrädare. Återigen - stoppa huvudet i sanden och hoppas att sjukan går över av sig själv om man bara ser till att tiga i ett försök att tiga ihjäl.

Vad händer med människor som känner sig ignorerade och idiotförklarade? Blir de mer resonabla, månntro?

Jag hoppas att valresultatet väcker våra betrodda politiker. Allihop. Och får dem att förstå att 450 000 människor faktiskt tycker att de agerar fel. Därmed inte sagt att de 450 000 har rätt. Inte i min bok. Men - märk väl - i sin. Och i ett demokratiskt samhälle så är deras röst lika mycket värd som någon annans. Säga vad man vill om vad de vill använda den till.

Och det måste tas på allvar. Politiskt korrekt eller inte, de tycker så här. 450 000 är rätt många.

Jag får ont i magen.

5 kommentarer:

Maria sa...

Håller med till 100%, har du läst på min facebook?

Kram Maria

Mamma J sa...

Haha, nej - det hade jag inte gjort :-). Men, nu har jag det!

Inte första gången du och jag delar åsikter om något.

På tal om det: När ska vi äta sta´ns bästa sushi igen? Eller skall vi prova ett annat ställe som jag hört sägas detsamma om kanske?

nillas liv på pinnen sa...

Du är klok.
Det är heller inte så att de här människorna är korkade, bara ignorerade. Sen är det min bestämda uppfattning att det inte är invandringspolitiken som egentligen är deras största problem utan utanförskapet. Som resten av oss bidrar till.

Pia sa...

Och jag tror definitivt inte att alla av dessa 450 000 människor är rasister eller nazister(förutom i toppen av organisationen) bara jävligt missnöjda människor som inte såg någon annan utväg till att bli lyssnade på! Själv röstade jag rött, av solidaritet.

Nu finns SD representerade i riksdagen genom ett demokratiskt val och vi kan ju plötsligt inte säga att vi har demokrati endast när resultatet passar "oss"..

Mamma J sa...

Nilla: Nej, visst är det så. Jag skulle önska att bara hälften av alla dessa blottlägganden av SD:s tillkortakommanden i så många fall, hade kommit i dagen före valet och inte nu. När det är "för sent"... Och nej, det kanske inte är invandringspolitiken som är den springande punkten EGENTLIGEN, men jag är inte fullt lika övertygad som du att det faktiskt inte är den som är den verkligt springande punkten.

Pia: Nej, jag tror inte heller att de är varken rasister eller nazister - men om folk envisas att stoppa in dem i fack som så, för att de kanske tycker saker om invandringspolitiken (det är ju något man inte FÅR vara kritisk emot, för då ÄR man direkt rasist i vissa människors ögon) - så kanske man till slut identifierar sig så till den milda grad att man inte ens ifrågasätter de allra mest extrema uttrycken. De där uttrycken som är VERKLIGT rasistiska och fullständigt absurda... Så korkad tror jag inte heller. Men om man inte tar reda på mer och lyckas inse mer innan man röstar, så får man nog ändå klassas som lat. För jag kan inte i min vildaste fantasi föreställa mig att alla dessa människor verkligen HADE röstat på dem om de hade vetat ens hälften av alla dessa konstiga uttalanden innan....