måndag 16 augusti 2010

Årets semester

Har nu en semestervecka igen.

Årets semester har givit mig anledning att dra ett antal "lessons learned" vilket innebär att upplägget nästa år kommer att se annorlunda ut.

När jag säger att jag redan nu börjat planera för hur det skall bli - så menar jag faktiskt det.

På allvar.

Så här: I år så inleddes min semester med att vi måndag morgon for till D:s syster i Motala. Vi umgicks med dem hela måndagen, spelade minigolf och grillade. Precis hur trevligt som helst.

Tisdag morgon packade vi ihop och fortsatte mot Astrid Lindgrens Värld. Vi hade bokat tvådagarsbiljett + en natts boende i en campingstuga på Björkbacken. Finemang på parken, inga konstigheter - men de där campingstugorna... Eh, nej - det gör vi inte om. Man är ju lite beroende av att toaletter och duschar o s v är fräscha, tycker jag - när man är på rull så där. Och servicehuset där sådana faciliteter låg, låg för all del helt nära från vår stuga - men nääää... Inte bra!

Efter avslutat besök onsdag eftermiddag - vidare mot High Chaparral. Checkade in i vårt sjukt fräscha stuga! Mmmm, det var grejer det! Det enda var väl att "personalen" hade lite dålig koll på området så det fanns ett par sällskap som inte riktigt fattat det där med att dämpa sig framåt nattkröken - utan snarare tvärtom... Nåja. Andra natten var det bättre.

Torsdag och fredag - gick på High Chaparral - barnen gillade det skarpt! Jag hade nog förväntat mig lite mer "action" utanför själva showerna - på gatorna och bland folket, liksom... Men, helt ok som det var för all del.

Fredag em vidare till Träslövsläge via ett par timmar på GeKås i Ullared - checka in på good old Eja-Märtas. Vi gillar! Lördag på dagen umgicks vi med D:s farmor, faster och farbror. Jättetrevligt! Ut och åt tillsammans med nya vänner från vår Thailandsresa på kvällen. Ännu trevligare!!

Söndag skulle vi egentligen åka hem - men eftersom planen var att vi skulle åka förbi GeKås igen på vägen hem och vi insåg att söndag efter löning, mitt i semestern med halvdåligt väder lät som en dålig kombination på ett sådant ställe om man inte vill köa ihjäl sig - så kollade vi med Eja-Märtas om en natt till. Check (men fick byta rum) och så drog vi på Liseberg tillsammans med våra Thailandsvänner istället. Det regnade hela dagen - men det var inte kallt - så vi drog på oss regncaper och sedan åkte vi för glatta livet, eftersom det knappt var några köer...

Sov en natt till - åkte måndag morgon från "Läjet" till Ullared - och därifrån på eftermiddagen hem.

Puh.

Är du trött nu? Bara av att läsa?

Jodå, hem kom vi måndag eftermiddag/kväll. Packade in oss - tvättade hela tisdagen och på onsdagen drog vi till Leksand. Vi skulle ju på konsert på Dalhalla på fredagen så vi skulle ju ändå upp så... Där kan man gå och skrota, så det var för all del lite avkopplande. Mammas fantastiska matlagning som motvikt till all snabbmat det gärna blir när man bor spartanskt när man är ute och åker, var ju inte heller helt fel... Men, ändå. Man lever i kappsäck.

Hem igen söndag - och måndag skulle D jobba.

Behöver jag tillägga att jag under mina två första veckors semester kände det som om vi satt i en bil och packade och packade upp, bäddade i och bäddade ur - hela tiden? Behöver jag förklara att jag inte kände mig ett dugg avkopplad när vi kom hem?

Så, även om vi haft precis hur trevligt som helst och träffat folk som givit energi och trivsamheter, så är det inget bra med ett sådant där upplägg.

Sedan var jag då hemma ensam med barnen veckan som kom. En hel del att fixa med eftersom vi hade planerat in killarnas barnkalas på lördagen.

Och sedan har jag jobbat en vecka. Som mina barn dessutom har artat sig under vår semester med ännu mer absolut ickefungerande öron och slagsmål inomhus och sattyg utomhus så var det semester att jobba en vecka.

Nu byts vi av - jag är ledig den här veckan och "skolar in" T på nya skolan/fritids - och sedan var semestrandet helt slut...

Fyra veckor. Var tog de vägen? Och var tog den där skönt avkopplade lathetskänslan vägen?

Nej, nästa år blir det sex veckor i en följd av att ligga på rygg. Typ. Visst kan jag åka någonstans så där - men vi byter inte sovplats riktigt lika frekvent någon mer gång.

Ta det från en som provat:

Inget bra!

3 kommentarer:

Nipe sa...

Eja-Märtas!! Me like too!! Så himla bra och mysigt ( å nära till Ge-Kås).

Mamma J sa...

Ja, visst är det! Så familjärt och alldeles lagom avslappnat!

Anna sa...

Ja. Jag blev trött efter typ halva läsningen!! :D Oj, vilket tempo. Förstår att du vill göra annorlunda nästa år...