lördag 10 september 2011

Inte den som inte ser

Jag har ett dilemma som inte är helt lätt att beskriva, men jag skall försöka.

I vår utvidgade närhet finns ett barn vars pappa jag tror dricker för mycket.

Jag har bara träffat föräldrarna vid några få tillfällen (vi bor alltså inte helt nära varandra) - men ett av de tillfällena var vid någon form av event på dagis. Jag uppmärksammade då personalen på det faktum att pappan uppträdde klart berusat (jag har träffat och pratat med pappan innan dess och jag kände inte igen att han betedde sig så då) och att jag tyckte att de borde agera på det på något sätt. Jag följde dock aldrig upp det eftersom jag antar/antog att de i alla händelser inte kunde säga något till mig p g a sekretess.

Jag har aldrig träffat vare sig mamman eller pappan vid hämtning/lämning eftersom barnet alltid har hämtats betydligt tidigare än mina barn (pappan har berättat att han börjar jobba kl 3 på morgonen och därmed slutar tidigt också) - så jag har inte träffat dem sedan den där händelsen.

För en liten tid sedan såg jag dock pappan på väg från skolan tillsammans med barnet. Jag körde på en väg i vårt område och på trottoaren en bit ifrån mig gick de två tillsammans. Återigen slogs jag av att han såg klart berusad ut i sitt rörelseschema.

Min första tanke var "Får skolpersonalen verkligen lämna ut ett barn till en berusad person? Borde inte de slå larm?"

Nu finns det ju de där sakerna som kommer poppande i huvudet: han kanske har en sjukdom som gör att han från tid till annan rör sig så där konstigt. Men, tänk då - om han inte har det?

Jag vill inte vara en av de där vuxna som, när barnet kanske summerar sin barndom om säg 20 år, inte såg. Om det nu finns något som borde ses.

Jag vet ju väldigt lite. Jag ser ju bara det jag tror jag ser. Vad borde jag göra? Hur borde jag agera?

5 kommentarer:

Nipe sa...

Svår fråga. Jag har en kompis som har en sjukdom som gör att han se berusad ut eftersom det slår på balansen. Hm, jag vet inte faktiskt vad som är "rätt" sätt.

Mamma J sa...

Ja, det är just det där att jag ju inte vet om det kan vara så. Men, å andra sidan om det nu är så - så kan han ju uppvisa ett läkarintyg och så är saken ur världen...

Coquina sa...

Hm svårt men jag tycker du kan fråga på skola/dagis för fler kan ju ha upplevt samma sak som du! Jobbigt dilemma! Kika gärna in på min matblogg och tävla i min tävling där du kan vinna ett smycke =)

nillas liv på pinnen sa...

All heder till dig som tar det på allvar och inte bara viftar bort det!
Jag skulle prata med dagispersonalen. Om du sett honom gå från dagis efter hämtning och sett berusad ut så måste personalen också ha lagt märke till det den dagen. Om det nu var någon form av berusning. Var det så har de f ö anmälningsplikt. De lär veta om det finns någon sjukdom och då kan de avfärda din oro utan att för den skull lämna ut någon någon konfidentiell information.

Pia sa...

Håller med Nilla.. Dagispersonalen borde veta ifall han har någon sjukdom..

Sv: massagen var underbar men innebar också att blodtillförseln kom igång vilket gav en jävla huvudvärk och yrsel!! Men det är tillfälligt..