tisdag 6 september 2011

Rättsprövning

En pojke i Sundsvallstrakten har blivit nekad två dagars ledighet från skolan för en Londonresa resp att följa med sin pappa på älgjakt.

I sak kan jag väl hålla med skolan om att barnen skall vara där. Vidare kan jag också förstå hur jobbigt det är att jobba med halvklass i flera veckor runt skolloven då klassen är decimerad av olika resor gjorda före eller efter. Att behöva gå igenom saker igen och igen. Det tycker jag för övrigt inte att de skall behöva göra.

Men, jag skulle verkligen vilja se hur de skulle göra om de nu nekar mina barn ledigt när vi skall åka till USA (nåja, pojkarna har ju inte skolplikt än, visserligen). Och vad som händer eftersom vi kommer att åka även om de säger nej. Blir det en polisanmälan då? Och sedan... Rättsprövning?

Min känsla är att de då skulle bli tvungna att skriva om vissa bitar i skollagen och göra det än tydligare att föräldrarna i det läget tar det hela ansvaret.

Jag och maken är helt med på att vi i och med vår resa tar det fulla ansvaret för att dottern, som har skolplikt, inte halkar efter i skolan. Och att vi inte har någon chans att ställa krav på skolan i efterhand vad gäller specialundervisning eller liknande p g a detta.

Men, är det verkligen solklart för alla att det är så det "är"? "Är" det så enligt konstens alla regler och för all del lagar? Står det någonstans så att alla förstår, eller behöver det månne förtydligas?

Ser mycket fram emot en prövning av något slag av detta.

Inga kommentarer: