söndag 7 februari 2010

Man? Vem är det?

Någon mer än jag som tittar på "Spårlöst" på TV4?

Någon mer än jag som retar sig på det opersonliga pratandet om sig själv i tredje person i stil med "man blev ju glad"?

Första gången jag riktigt hakade upp mig på det så var det tre systrar från Polen (tror jag det var) som kommit till Sverige tillsammans med sin bror och nu sökte sitt förflutna. När tjejerna konstant satt och pratade om sig själva som "man" istället för "jag" eller "vi" så retade jag mig storligen på dem.

I efterhand har jag insett att det inte hade något med tjejerna att göra, det där eviga bruket av "man" - utan garanterat något som producenten av programmet tycker låter väldigt bra, för alla deltagare talar på samma sätt. Om sig själva i någon väldigt opersonlig form.

Ett program som skall vara så personligt - att man bestämmer sig för en sådan opersonligt och lite smått oengagerat språk - det tycker jag är lite märkligt. Man kan ju bli väldigt irriterad för mindre. Eller är det kanske jag som kan bli det?!

3 kommentarer:

Knaada sa...

Haha, den där är klurig! Jag är också en av dom som retar mig nåt vansinnigt.

Sen händer det ju att man kommer på sig själv med att göra samma fel ibland :)

Ango sa...

Jag brukar aldrig se programmet för jag tycker det känns lite tillrättalagt på något sätt (har sett ett fåtal avsnitt när det gått i repris). Det låter märkligt att de medverkande tilltalar sig själva i tredje person. Så pratar de säkert inte annars ;-). Förmodligen är det producenten som bett dem tala så för att det låter "bättre" (?).

Sophie sa...

Jag tänker också på det... och försöker tänka själv på det.
för "Man" använder vi alla dagligdags och mer och mer? Äsch jag vet inte, men jag har i alla fall uppmärksammat det mer och mer.
Det är lite fascinerande och irriterande att höra exempelvis en idrottsperson säga "man var lite trött idag".
Ibland är det ok med "man", men oftast används det istället för att stå upp för sig själv och säga "jag".

Och jag är likadan själv... det är svårt att ändra på gamla vanor. Men jag jobbar på det :)