lördag 8 oktober 2011

Klicketiklick

Så.

Nu är det lite nya böcker på väg hem till mig om t ex en vistelse i ett bolivianskt fängelse, en uppväxt i en liten by i Indien och en liten historia som (enligt en text jag hittat) bland annat handlar om en flicka, några ord, en dragspelare, några fanatiska tyskar, en judisk slagskämpe och en hel del stölder - berättad av Döden.

Under tiden läser jag Underbarnets gåta av David Lagercrantz som jag ärvt av kusin L tror jag. Har inte hunnit så långt än, men det allra första som slog mig var hur han använder språket. Utan att krångla till det och bli överpretentiös, som en del författare gärna blir när de vill försöka låta djupa och lärda, så fick jag genast en skön känsla i magen av hur väl han uttrycker sig. Ser fram emot att fortsätta läsa.

2 kommentarer:

Lina sa...

El Choco har jag ännu inte läst men hört P3-dokumentären. Boktjuven, mums, är grym!

Mamma J sa...

Ah, du identifierade några av dem! Bra där!