tisdag 28 juli 2009

Hamster-vetenskap

Vi håller ju på och läser in oss på det här med hamstrar just nu, jag och T. Och, vi har besökt två olika butiker där man säljer tillbehör (på den ena säljer man också djur) och jag blir faktiskt inte riktigt klok på detta. På båda ställena rekommenderar man en ganska stor bur till en guldhamster. OK. Men, om jag säger att ingen av alla de människor som vi känner som har eller har haft guldhamster har en så stor bur till sitt djur så börjar jag ju fundera. Jag förstår deras goda intentioner - om det nu är sådana som talar - i butiken som säger att de skall ha så stort som möjligt. Men, är alla våra vänner djurplågare då som inte har en fullt så stor bur som de rekommenderar oss. Är vi djurplågare om vi inte köper en så stor? Har också kollat Blocket för att se om det finns begagnade och samtliga där också - är av mindre modell än de som vi rekommenderats att köpa. Så, då är de som säljer där också djurplågare, eller? Hmmm, detta tål att tänkas på.

3 kommentarer:

Nenny sa...

Vi gjorde som man skulle med vår hamster och tog ut den ur buren i början, men efter att ha mötts av en tjattrandes anfallande liten hamster varje gång gav vi upp. Hon styr vår familj*asg*! Vi har en rätt liten bur, den ingick i paketet, nu vet jag inte hur mycket större en guldhamster är? Jag möblerar om i buren varje gång jag städar så det ska kännas som en ny bur, läst nånstans att man ska göra så. Det finns ju tvåvåningsburar på Maxi tex, kolla in dem. De tyckte jag såg rätt okej ut.
När ska inköpet ske och vad ska underverket heta? Vår heter Luciana, kallas Lussi.

Mamma J sa...

Maxi. Bra tips! Skall åka dit i eftermiddag på studs. Jo, guldhamstrarna blir mycket större, nästan dubbelt så långa. Men, det är som du säger - kanske man kan ta en med en extra våning istället för att ha en vräkstor.

Om ett par veckor skall vi köpa och om inget oförutsett inträffar så skall hon heta Müsli har de sagt. Men, vi är inte framme än :-).

Anna sa...

Har ingen aning om hur man sköter ett marsvin men önskar er lycka till! Är du inte allergisk mot dem alltså?

Kul att ha dig tillbaka förresten, det har varit tomt! )