fredag 3 juli 2009

Tråkig bloggkompis

Nåja, man är kanske lite förlåten om man inte uppdaterar riktigt lika ofta när det är sommar och varmt? När man dessutom har tre födelsedagsbarn inom de närmaste dagarna, som skall firas med kalas/grillfest imorgon då?

Kvällen skall tillbringas med att marinera kött, göra kladdkakor och göra potatissallad förutom den sedvanliga städningen då.

Just ja - jag har ju alldeles glömt att ge er receptet på den absolut fantastiska kladdkakan. Kladdkakan från himlen. Kladdkakornas kladdkaka som fick huden att knottras...

Ok - med risk för att det blir väldigt trångt i vassen resten av sommaren så - här kommer det (med kollegan C:s kommentarer eftersom jag inte provat att baka den själv än)


200 gr 70% choklad
200 gr smör
4 ägg
3 dl socker
0,5 dl vetemjöl

- Krossa chokladen. Jag brukar krossa den i förpackningen och sedan hälla ner den i en bunke.
- Smält smöret och häll över chokladen. Smöret ska smälta chokladen. Vispa till dess att det blir en slät, blank smet.
- I med äggen först och sedan socker, vispa hela tiden. Sikta ner mjölet så att det inte blir klumpar.
- Grädda i 20 min (200 grader) i en form som är ca 23-24 cm i diameter. Jag brukar ha den inne i 22 min, men det kan ju skilja sig mellan ugnar.

Trevlig bakning!

3 kommentarer:

Anna sa...

Hat precis tagit första tuggan, o my god!! Min man som älskar kladdkaka är alldeles lyrisk. :D Tack för receptet! Kram!

Mamma J sa...

Jamen, visst är den fantastisk?!

Väl bekomme!

Angie sa...

*drägglar redan*