torsdag 30 juli 2009

Müsli

Nu är hon alltså här. Vår lilla Müsli, som barnen bestämt att hon skall heta.

Och jag hade tänkt att jag skulle lägga ut en liten bild på henne för att alla skall få beundra hur söt hon är. Men, jag har vid något svagt tillfälle, tror jag, lyckats radera drivrutinerna för min blue-tooth-adapter via vilken jag skulle vilja skicka över bild från telefon till dator. Jaja, tänkte jag - jag går in på Sitecoms hemsida och hämtar hem nya drivisar. Tjohejsan! Den lilla ljust blå genomskinliga USB-adaptiva stickan jag har här heter ju ingenting. Har liksom ingen kod eller liknande - och då var det ju liksom lättare sagt än gjort att försöka hitta drivrutiner. Suck. Förpackningar och liknande till stickan är för länge sedan borta, så i värsta fall får jag väl helt enkelt besöka telefonaffären och försöka snoka rätt på vad det står på originalförpackningen där. Och först därefter kunna få hem drivisar och sedan kan ni få se den lilla söta varelsen som flyttat in hos oss idag.

Hursomhelst så har allt gått hur bra som helst. Vi bestämde oss för en mellanstor bur - d v s inte den allra största som de först rekommenderade oss. Vi insåg att "alla andra" hade lika stor eller mindre än den vi nu valde, så vi har inte tokdåligt samvete ändå. Hamsterhjul, hus, hamstertoalett, matskål, vattenflaska, en liten gren från ett äppelträd och en liten "bro" har vi fått in - och det finns lite utrymme kvar ytterligare, så sååå himla farligt trångt är det ändå inte. Vi har också köpt en sådan där boll som man kan stoppa in henne i, så att hon kan springa runt lite på golvet när hon acklimatiserat sig och så skall hon få en "hage" och ett koppel också. Så, hon kommer att kunna få motion ändå. Hamsterhjulet har vi dock bestämt att hon får använda på dagar och kvällar - på nätterna tar vi helt sonika ur det från buren. Jag vet de som inte har ett hjul alls - så några timmar om dagen får räcka för Müsli, så att T får sova lite också :-).

Mest intresserad har förstås T och jag varit, vi har suttit och tittat på henne massor och fixat och grejat mest hela dagen. L har gärna velat vara med han också och D som minsann inte skulle ha någon råtta - har t o m varit framme och ville klappa lite han med (och också erkänt att hon är söt!) - men det fick han inte idag. Hon måste få vänja sig lite gradvis med allt nytt. M är nog den som brytt sig minst. Han har kollat en liten stund - sedan drog han iväg och lekte, cyklade och sparkade boll. Men, han är den som är mest noga med att tala om för T att det minsann inte bara är hennes hamster, haha!

Men, som sagt - ni får vänta på bildbevis.

2 kommentarer:

Mie sa...

Hej svejs, nu tittar jag in igen:)
Bild väntar jag förstås på! Små mjuka djur är det goaste som finns:)

akajos sa...

Jag hade ett älskat marsvin när jag var liten. Hon hette Lilla gumman (som Pippis lilla gubben) som sedan blev Gumman, som blev Mumman, som blev Bumman, som blev Bums...