onsdag 8 juli 2009

Sommardöden

Läste ut "Sommardöden" igår. Bra bok. Absolut bra bok. Men, om jag skall vara ärlig så tog det väldigt lång tid att läsa ut den. För den fungerade hur bra som helst som sömnpiller... Varenda gång jag tog i den, läste några sidor, så höll jag på att somna. Helt hemskt! Eller ja, det berodde väl lite på förresten. En natt när det var som varmast och jag vaknade och inte kunde somna om, då var just den funktionen jättebra. En sida => snark!

Kan också ha varit p g a den akuta tröttheten som jag drabbades av hela tiden - iallafall i början - som jag tyckte att han (Mons) krånglade till historien lite emellanåt. Jag fattade varifrån gärningsmannen väl dök upp, men hur de fattade sådana misstankar på det sättet det fattade jag inte riktigt. Det kändes oerhört långsökt och lite halvunderligt. Tycker jag. Men, om man ser till språket och hur den för övrigt är uppbyggd så var den klart läsvärd. Nu skall den doneras till bokbordet på jobbet - om nu någon vågar ta den därifrån. Den blev svårt vattenskadad när det vräkte ner regn på mig igår, så någon kanske tror jag tappat den i toaletten eller något. Kanske får sätta en post-it på den eller något, med en förklarande text. Ja, det får nog bli så. "Offer för åskskur" kan jag skriva.

6 kommentarer:

Helena sa...

Har du läst Alex Schulmans bok? Den är jättefin att läsa.

Mamma J sa...

Nope, inte än. Men, jag väntar helst tills den kommer på pocket - tycker det är så otympligt med en inbunden bok. Dessutom är jag lite snål ;-). Men, jag har tänkt att jag skall läsa den - många rosar den.

Anna sa...

Men vad olika man kan uppleva böcker. Jag fattade misstankar ganska tidigt och var mer "men fattar ni inte hur det ligger till"!! Har du läst Midvinterblot, den första boken? Jag tycker han skriver snyggt, man få tänka till lite och så är det så coolt att man får följa offren.

Har du läst Alex Kavas böcker? De handlar om en kvinnlig FBI-agent som är profilexpert på seriemördare. Mycket bra sommarläsning! :D

Mamma J sa...

Anna: Jo, sättet som de presenterade den personen gjorde att jag också förstod att det måste vara den som de borde söka efter, ganska omgående. Men, jag tycker sättet som den personen liksom dök upp i utredningen var väldigt långsökt och konstig... Och det var mest p g a det som jag insåg att det borde vara den som det kommer att handla om - för att personen i fråga kom in på ett så märkligt sätt.

nillas liv på pinnen sa...

Ingen vidare bok, tycker jag det låter som. Tycker inte om långsökta, konstruerade handlingar.
Rakt in i hjärtat är idealet för mig. Läser en nu som jag gillar: "Med livet framför sig" av Emile Ajar. Handlar om en pojke i Paris som växer upp hos en fd prostituerad eftersom hans föräldrar övergivit honom.

Mamma J sa...

Den skall jag kolla upp. Tack för tipset, nilla!