måndag 27 juli 2009

Jag vill

Alltså, jag har upprepade gånger under våra två veckor av intensivt familjeumgänge frågat mig om vi har uppfostrat (?) världens mest bortskämda barn.

Man undrar ju verkligen när ett meningsutbyte i stil med detta inte är något ovanligt:

"Jag vill ha varm gröt (havregrynsgröt kallas så hos oss)"
"Idag kan du inte få det för havregrynen är slut"
"Men, jag vill!"
"Jamen, det går inte - för vi har inga havregryn, så jag kan inte göra sådan gröt till dig."
"Men, jag vill!" åtföljt av 20 minuters vrålande.

När inga argument biter. När allt bara besvaras med "Jag vill!" - då börjar man undra. Och längta efter sina arbetskamrater.

6 kommentarer:

Angie sa...

Blir du väldigt ledsen om jag säger att det inte går över? Hade en diskution med min dotter i fredags. Att allt inte kretsar runt henne, att hon inte alltid kan få som hon vill etc. Hon blir 14 i september...

Pia sa...

Hahaha, nog kan jag känna igen de där orden!!! :o)

Anonym sa...

Låter som en ganska vanlig dag i en ganska vanlig familj.

Mamma J sa...

Angie: Suck - det låter inget vidare...

Pia och tandis: Ja, jag antar att det är så. Men, inte desto mindre kan man bli fullständigt gaaalen...

Nenny sa...

Klev idag innanför dörrarna i icaaffären jag handlat i under hela min uppväxt. Och då är det stor risk att man möter någon man känner, eller har känt. Och då vill man gärna visa sig från sin bästa sida och sina fina barn från deras bästa sida. Felix fick utbrott ca 1 minut in i butiken, han illvrålade för att han inte fick dra korgen(sån där med hjul). Stället han valde att illvråla på var framför post/kundservice/atg/kiosk-delen där det var en låååång kö och jag hörde hur de fick höja rösterna och va var väldigt frekvent under den stund det tog mig att lugna honom. Thilde berättade lite fint att alla tittar på oss! Jag gjorde som jag brukar, log och berättade hur mycket jag älskar min son och att vi minsann ska köpa massa cocosbollar till honom om han bara lugnar sig, samtidigt som jag väser till syskonen att göra exakt som han vill så han slutar skrika...

Mamma J sa...

Hahaha, åååh - vad jag känner igen det där!

Jag lider med dig - men det är så skönt att få höra att det är fler som har det som vi...