måndag 10 mars 2008

Boktips

Jo, jag kom ju på att jag ju skulle tipsa om en såå bra bok som jag läst nyligen:

Flyga drake av Khaled Hosseini

Den gav en god insikt i hur det var att vara ung i Afghanistan på 60- och 70-talet och en bild av en del av Afghanistans historia. Jag tycker OM när jag lär mig när jag läser, att det liksom inte enbart är det där skönlitterära (iofs är inte det att förakta heller - vem slukar inte en sådan där riktig "feel-good-bok" då och då - för att inte tala om en bra kriminalroman!!) eftersom det dels handlade då om den här pojken, hans bästa vän och deras uppväxt liksom speglat i vad som hände i Afghanistan medan de växte upp. Mycket läsvärd, rekommenderas varmt!

Tar gärna emot boktips tillbaka - är lite inne i ett läs-stim just nu, om jag hittar rätt bok. Håller på och harvar med en Åke Edwardsson-bok för närvarande, "Vänaste land", och jag brukar tycka jättemycket om böckerna om Erik Winter, men för tillfället är jag nog inte inne i en kriminal-roman-period, om man säger så...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Nu är ju detta just skönlitteratur - men jag kan varmt rekommendera Marklunds "Nobels testamente" följt av "Livstid". :-)

Just nu har jag börjat läsa "Smuts" av Katarina Wennstam. Den hade fått lysande kritik i SvD. Än har jag inte läst så pass mycket att jag bildat mig någon egen uppfattning om saken, men jag återkommer!

Anonym sa...

Har precis läst ut "Smuts" som jag nämnde i inlägget ovan. Kan nog inte påstå att den rekommenderas, men vill du låna någon gång så finns den här! :)

Mamma J sa...

Jag har läst flera andra av Liza Marklund, så det låter bra att de här också är bra - för de har jag inte hunnit med än :).

Vad synd att "Smuts" inte var så bra som du hoppats - när läs-tiden är lite kringskuren av alla andra aktiviteter så känns det ju än mer "sådär" om en bok inte motsvarar ens förväntningar...