torsdag 13 mars 2008

Me and I, Rabdido, Mary Kay och fredagsmys...

Visst är det lite märkligt hur man kan säga att man har en betalningstid på sina fakturor som är 20 dagar. Och dessa 20 dagar börjar räknas i samma ögonblick som de börjar TÄNKA på att packa ner grejerna i påsarna som skall skickas till säljaren som skall distribuera dem till köparen/slutkunden. Fick mina (och mina gästers) beställda kläder igår, den 12:e. Fakturorna i våra påsar, har förfallodatum den 21:a... Få ihop det med 20 dagars betalningstid (eller vad det heter) om ni kan!! Fantastiskt företag det där.

Är nu förresten inbjuden till ett annat barnklädesparty - Rabdido, hette företaget/märket. Vet ej ännu om jag kan gå - det krockar med D:s innebandy, dessvärre. Men, jag skall försöka förhandla lite :) . Någon som vet något om kläderna - kvalitet o s v?

Jag mailade för övrigt till den där Mary Kay-damen och förklarade läget, att jag kände att varken tid, lust eller ork fanns för att anordna någon "hudvårdsklass" för närvarande trots att jag tycker det verkar jättetrevligt på många sätt. Det märkliga är att hon inte svarat på det mailet än - och jag skickade det igår. Hoppas att hon bara inte haft tid - synd om hon tänker sura...

Ja, som sagt - på lördag ska vi ju då på fest och redan imorgon kommer min pappa ner för att vara med på festen. Killarna blev eld och lågor - för man kan väl säga att det mormor är för T, det är morfar för M & L. Så, det blir kul för dem att få träffa morfar lite, även om vi ses till påsk också, men ändå. Det som väl kanske kan bli lite knepigt är ju när morfar ska iväg på fest på lördag och de inte får följa med. Det här med att mamma och pappa ska iväg har de "köpt" mer eller mindre redan (eller ja, vi får väl se, men de är införstådda med det så här långt iallafall) - men morfar är ju en smula mer "exotisk" om man säger så *s*...

Och så var det det här med fredagsmys då... Det är ju jättemysigt, men åh vad det är svårt att hitta på vad man skall äta, som liksom är nog "fredagsmysigt" :). Kanske ska köra hämtmat, det är mysigt bara för att man slipper tänka så förbenat *s*. Förra veckan hade jag värmt majskolvar, hällt upp svarta och gröna oliver, lite rökta räkor, några revbensspjäll och några kycklingklubbor, lite ölkorvar och lite cocktailtomater (och så var det något mer som jag inte minns just nu) - och vi satt och åt ganska länge och bara plockade det vi ville ha typ - och när vi ätit en stund så suckade T och sa "Åh, mamma, kan vi inte äta så här nästa vecka också?!". Men, hur spännande skulle det bli? Rätt tjatigt antar jag. Det enda som upprepar sig varje vecka, varje fredag är popcornen - och vad det verkar - helt utan att bli tjatigt. De hör verkligen till fredagen hemma hos oss. Och proceduren är densamma varje vecka. Vi äter klart, röjer köket lite och sedan plockar vi fram micropop och ropar på M som då oftast sitter framför TV:n med sina syskon. Han tar fram bunken som popcornen skall vara i och när de sedan är klara så är det HAN och ingen annan som bär in dem till vardagsrummet (det är verkligen HANS jobb härhemma - att bära popcorn på fredagar!) och sedan är det T:s jobb att sitta i mitten och hålla i bunken medan de mosar in, alla tre, i ett flygande fläng :).

Har ni några roliga tips på fredagsmysmat? Tacos är inte aktuellt denna vecka eftersom vi åt spaghetti och köttfärssås igår (lite för tätt mellan köttfärsen tycker ju då jag) och ni har ju redan hört vad vi åt förra veckan. En annan sak som vi gör ibland (tipsar lite!), men som jag inte vill göra imorgon just är "Tacorullar". Då tar man kött från en grillad kyckling och skär i småbitar och blandar med naturell keso, mild tacosalsa av valfri mängd och majs och sedan lägger inuti sådana där mjuka tacobröd. Dessa rullar man sedan i stil med crêpes och lägger i en ugnsfast form - på med ost och in i ugnen på ca 175-200 grader tills det har blivit genomvarmt. Supergott! Men, som sagt - det ska iallafall inte VI äta imorgon. Vad ska NI äta?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jaha, lite tips på fredagsmat: paj, kycklingklubbor, pastasallad (som du åt här!), grillspett, kryddig korv, hamburgare och till detta kan man ha klyftpotatis, pommes, sallad, bröd, tsatziki, gott va!! :)
På tal om hjärnan, är du fortfarande som jag och minns en massa onödigheter? Typ vad vår lärare hade för skor när vi började trean? Kul med jobbet förresten, hejja hejja!
/ Kram och trevlig helg!

Mamma J sa...

Tack för alla tips! Och vet du - den där salladen har vi ätit flera flera gånger här - men vi tycker den blir bäst om man förbereder den en dag innan - så den har ofta fått bli kanske lördagsmat bara för att man kommer på det för sent. Men, den är verkligen helt suverän! Förra julen, när alla till oss för att fira - så hade vi den som "ankomst-mat" - den dagen alla liksom anlände :).

Och ja, jag minns också allt möjligt konstigt. Som att majjen nästan alltid hade manchesterbyxor på sig, mörkblå, som liksom var lite vit-nötta på gylfen.. Och så kommer jag fortfarande ihåg när flera av våra gamla klasskompisar fyller år... CE, PL, JE, JS, AÖ, AE, AH, LH, HA, LJ... Kommer säkert på fler om jag funderar... Jo, MK kommer jag nog också ihåg.. Är jag störd eller är jag störd?!