söndag 3 maj 2009

Att-sjukan

Jag har fastnat i "att-sjukan" - och jag har verkligen problem.

För en tid sedan så fick jag för mig att jag skulle stoppa in "att" framför alla verb i infinitiv-form. I stil med "då börjar jag att blogga" istället för "då börjar jag blogga"... Jag fick för mig att det var fel annars, det kändes helt enkelt som om något saknades - och nu vet jag varken ut eller in.

"Kära gamla svenskafröken Lisbeth, kan jag få skriva en uppsats igen - och få några markeringar för onödiga ord? Så att jag vet?"

Word påpekade häromdagen något i stil med att det var fel - men är det alltid fel? Eller bara ibland? Är "att" helt onödigt - lite fulare eller lite snyggare att ha med? Ja, ibland - som i föregående mening så skall det ju vara med - men i blogga-exemplet så behövs det ju inte alls. Är det fel eller bara tillkrånglat att stoppa in det?

Vad säger ni? Vad tycker ni? Hur gör ni?

Snacka om att man funderar över petitesser ibland...

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har inte en aning men troligtvis helt fel. Märker att jag har en hangup op ordet ju. Får ta en vända efteråt och plocka bort sisådär en 2 st per mening.

Lina Nyberg sa...

I journalistkretsar anser man att ATT är ett ord som för ofta faller bort.

thebromanders sa...

Jag blir ofta SÅ osäker när jag skriver. Tittar o tycker det ser konstigt ut, eller låter konstigt... ibland tänker man för mycket, helt enkelt. Det är vad jag tror... jag tycker ATT det verkar okay att ha med "att"... och jag tycker det verkar okay att INTE ha med det också;)

Tantti sa...

Haha, jag funderar precis på samma sak när jag skriver o jag vet faktiskt inte... skriver det när jag tycker att det låter lite bättre. Samma sak som när jag skriver "Jag" isätllet för att börja meningar utan jaget t.ex. Jag trodde att det skulle bli... eller Trodde att det skulle bli...

AnnaK sa...

Jag tar nog hellre bort att när det inte behövs, jag har i stället en förkärlek för att slänga in kommatecken lite överallt.:) Min svenskalärare sa alltid det, att jag var förtjust i kommatecken. :)

Angie sa...

Jag använder "att" och "även" väldigt ofta. Men gör det något?
Har jag för många av dem med i text så petar jag bort en del, det är väl som så mycket annat, Lagom är bäst =)

Mamma J sa...

Jag led ju av "så-sjukan" när jag skrev uppsatser på gymnasiet - det fick jag minsann höra av nämnda svensklärare ;-).

Jag tycker ju själv att ATT skall vara med oftast (så jag är nog lite journalist ändå, hehe) - men så började Word tjafsa... Och då, blev jag osäker... Borde veta bättre än att lyssna på ett datorprogram, haha!