tisdag 12 maj 2009

Börja störa

På Mix Megapol imorse pratade Adam och Cecilia om hur dags man får börja "störa" grannarna på helgmornarna. Jag hann inte höra hela diskussionen till slut, så hur det hela slutade, det vet jag inte. Men, det började med att Cecilia varit hemma hos sina föräldrar i helgen och vaknat halv 8 av att någon klippte gräset. När hon väl kom sig ur sängen så stod hennes (styv-)pappa där och såg glad ut med gräs-spår på hela benen. Hon hade skällt ut honom efter noter. Jag vet inte om jag hade gått så långt som till att skälla ut, faktiskt, men jag hade nog blivit jäkligt irriterad om barnen sover och allt. Eller jo, förresten - jag hade nog knappast ens legat kvar och lidit så att han t o m hann klippa klart (till saken hör att de bor i ett radhusområde, så det rent teoretiskt hade kunnat vara någon granne) - utan mer hejdat honom så snabbt jag bara insett att det var någon jag kunde ha inflytande över.

Jag hörde sedan att de fick ett sms från någon lyssnare om att det fanns en oskriven regel i Dalarna att det var 9 till 9 som gällde. Där ser man! Det kände jag hursomhelst att jag kunde nicka instämmande till. Jag bär alltså med mig oanade delar av mitt dala-liv, för när de började yra om att man inte skulle få låta det minsta före 11 på lördagar och söndagar så var jag baske mig på vippen att lyfta luren och tycka till jag också. Jag tycker t o m 10 är i senaste laget - folk får gärna sova då, men de kan inte förvänta sig att resten av världen skall tassa på tå fortfarande. Nej, 9 - sedan kan jag nog släppa ut mina kottungar att leka om så är. Även om vi sällan har kommit så väldigt mycket längre än till frukosten i vår familj då. Inte för att barnen sover så väldigt länge, men för att vi älskar att ligga och dra oss!

7 kommentarer:

Ango sa...

Här hemma har vi 9:30 som regel. Före det får man inte gå ut och leka och inte ringa kompisar.
Nu vet jag att alla inte tycker som vi (som min granne som lät sina barn vara ute en lördagmorgon kl 7:45 som jag skrev i min blogg). Jag hörde inte så mycket av radioprogrammet heller, men jag skrattade när de läste upp ett mail/SMS från en som vaknat av ett kosntigt ljus vid 4-5-tiden en morgon och såg grannen stå och tvätta bilen i skenet från en PANNLAMPA...

Anonym sa...

Helt nytt filurerarområde för mej, har aldrig tänkt på det alls, förutom när ungarna får ringa till kompisar och det är inte förrän efter 10:00 här, jag gillar inte när de ringer hit vid 09:00.

Mamma J sa...

Nej, det har du rätt i - tandgnisslur - inte före 10 ringer vi och liksom "stör" - men gå ut, utanför huset och göra något, det får man efter 9... Jag stör mig inte på de barn som är ute då iallafall - sedan är ju inte mina det så ofta :-). Så, vår regel är nog som er, Angos - i praktiken...

thebromanders sa...

halv åtta låter i tidigaste laget! Men nio är helt okay! Nån måtta får det ju vara åt bägge håll...

Anna sa...

Tror samma oskrivna regel gäller i Värmland också så du har nog fått delar med dig härifrån också.:) Med att gå ut alltså, ringa på eller ringa till väntar man med till tio.

Nipe sa...

9 till 9 tycker jag var en bra regel. Visserligen kanske man riskerar att väcka nån om man ringer vid nio, men det må väl vara hänt. Fast jag klippernog ogärna gräset efter 8, men det är ju för att jag vet att grannarnas barn lägger sig då ungefär.

Angie sa...

Min svärfar har vid tillfälle tyckt att det är helt okej att köra i gång traktorer etc kl.7 en lördag/söndagmorgon. Det är INTE okej tycker jag. Inte heller min sambo så han sa till honom...