onsdag 20 maj 2009

Censurera radio?

Min kära 8-åring har upptäckt Radio NRJ. Jag misstänker att kompisens storasyster som blir 13 i höst lyssnar på den - för nu lyssnar T och hennes kompis bara på den kanalen. Och OK, de spelar just de låtar hon vill höra - typ Lady GaGa och Britney Spears - men, jag undrar ju hur puritansk jag har gått och blitt när jag hör (och förfasas) över hur de pratar där.

Min dotter hör ju egentligen inte till målgruppen - jag upplever att de vänder sig till tonåringar - typ, unga tonåringar - och allt de säger anspelar på sex. Hela tiden! Jag menar, de sänder en "jingel" med klipp från deras morgonshow där den ena killen frågar den andra killen hur kräsen han är med sina ligg. Sedan tuggar de om huruvida han skulle ligga med vemdetnuvar för si och så mycket pengar... Saker i den här stilen hör jag dem prata om mest hela tiden - det är sex hit och ligga dit - och helt ärligt - vad sänder det för signaler till våra ungdomar? Det är så mycket press på dem ändå - att hålla på och göra sig ball på det där sättet på en radiokanal med att prata på det där sättet om sex, känns som om man lägger sten på bördan på dem. Det låter som om sex är det man skall hålla på med, hela tiden - för det gör ju de här balla programledarna. Herregud, finns det verkligen inget annat man kan prata om när man gör radio för ungdomar? Nog för att deras tankar säkert upptas av detta ämne en hel del ändå - men jag kan tycka att det här verkligen blir snett.

Vi härhemma styr ju redan en hel del av vad barnen ser på TV - bl a så vill ju T också gärna se på MTV numera. En del av programmen får hon gärna se - andra är rent förkastliga, kan man säga - så de får hon inte se. Skall man verkligen behöva censurera en radiostation p g a en sådan här sak? Det känns ju faktiskt smått absurt. Eller är jag/vi överkänsliga?

7 kommentarer:

Lina Nyberg sa...

Hahaha! Jag reagerade endast på ordet "ball". Du behöver skaffa dig ny slang, stora syster.Hahaha!

Mie sa...

Det där är INTE lätt.. Här har vi ju en 17-åring som spelar coola låtar typ "alla som inte dansar är våldtäktsmän", mamma tuggar fradga o vill bara stänga av o lillebror, snart 11, suger åt sig som en svamp... Man vill skydda dem o jag tror det är bra att man försöker men man får nog vara beredd på att ju mer man förbjuder desto mer spännande blir det:(
Nåväl, ha en mysig kväll o kram!

Mamma J sa...

Lina: Nej, jag behöver inte skaffa mig ny slang - jag är de facto snart tjugoarton, så ordet "ball" är rätt för mig...

Mie: Ja, visst har du rätt - det är en balansgång det där... Svårt var ordet!

Anonym sa...

Hmm, jag borde snart ha mer koll än vad jag har med andra ord. Häromdagen fick jag skämmas i en spelaffär. Killen bakom kassan frågade mej om jag visste att det var 18-års gräns på spelet som min 8-åring ville köpa. "De kan göra allt från att hångla i solnedgången till att åka ner till snutstation och skjuta skallen av varenda en". Vi lägger nog tillbaka det där spelet Slöpricken, du får välja ett annat.

Tesstamente sa...

Det är nog en balansgång, förbjuden frukt och allt det där. Huvudsaken man har koll på vad de gör och att de känner att de kan anty sig till en (vilket kan vara nog så svårt).

Mamma J sa...

Tandgnisslur: Ja, den där fällan skulle jag lätt kunna falla i själv. Det låter som en bra grej att fråga i butiken. Jag som oftast beställer på nätet, hehe... Men, inte desto mindre - jag har lite dålig koll jag också, tyvärr...

Tesstamente: Den där balansgången är så oerhört svår, inte minst för att detta ju faktiskt bara är början. Skall man lägga ribban eller skall man inte. Varför finns det ingen föräldrahandbok?!

Angie sa...

Det är ett mer och mer "snuskigt" samhälle tycker jag. P3 är inte allt ifrån rumsrent det med. Mycke sexsnack där med. Tror som någon här över skrev att det är dumt attförbjuda, det blir bara ännu mer spännade, men man behöver inte visa och presentera tokigheterna för barnet =) Föräldrarbok köper även jag ett ex av tack!