söndag 17 maj 2009

Syttende mai


För några år sedan - jag tror det var 2003, för jag var varken gravid eller tvillingmamma och inte heller mammaledig (som jag var 2002) och jag har inget minne av att det var en bebis med på kungabalkongen (och Ingrid Alexandra är född 2004) - så vann jag en resa på Mix Megapol - för två personer till Oslo just den här dagen.

Man skulle ringa in och ge förslag på hur vi skulle kunna få till det lika festligt med vår "sjätte juni"-dag som norrmännen har det med sin "syttende mai"-dag. Jag föreslog att man skulle låta alla åka gratis tåg o s v till Stockholm den här dagen - och även alla färdmedel inom sta´n skulle också vara gratis, så att man kunde "knyta ihop" landet för en dag och alla skulle kunna ta sig till gemensamt firande. Så, jag var en av de som vann en sådan där resa.

Jag kallade in syrran - och så bar vi iväg. Tidigt på morgonen den sjuttonde maj åkte vi med bil till Skavsta och flög så till Torp Flygplats en bra bit utanför Oslo varifrån vi sedan bussades in till Oslo. Inkvarterades på ett hotell och så kunde vi gå ut och göra sta´n osäker. Upp till Karl-Johan gick vi förstås och såg paraderna och kungafamiljen på sin balkong och det var verkligen festligt alltsammans. Men, framåt kvällningen insåg vi att själva partyt - det hade de ju den 16:e! Natten MOT nationaldagen, som är en röd dag - det är då norrmännen festar på byn. Själva nationaldagskvällen firar de, vad vi förstod, mer på privata fester o s v - så den riktiga yran hade alltså varit medan vi fortfarande var kvar hemma i Sverige. Jahaja - men, det var förstås roligt att se Oslo för första (och än så länge enda) gången. Det som var lite trist var bara att vi nog inte hade fattat då, hur dyrt det är i Norge. Det var ju trots allt bara en dryg vecka till lön, så vi hade ju inte direkt multum med pengar att göra av med - och ett vanligt meal på McDonalds gick lös på nästan 100 norska kronor, vill jag minnas. Det var nästan billigare (och definitivt godare) att gå på en uteservering och äta, än att gå på gamla hederliga MackeDonken... Ett par erfarenheter rikare kom vi hem, hursomhelst - och Oslo är ju verkligen fint, så det var kul ändå, även om det inte riktigt blev som vi trott!

Vi passar för övrigt på att gratulera norrmännen till jordskredssegern i Eurovision Song Contest igår. Jag såg delar av den, mot mina tidigare intentioner, eftersom den inte krockade så mycket med Robinson och eftersom T ville se. Så, vi såg låtarna efter att Robinson tagit slut - omröstningen läste vi sedan bara om. Jag insåg att jag hade hört den norska låten ett antal gånger på radion redan, men inte fattat att det var deras tävlingsbidrag - kanske inte lyssnat så uppmärksamt eller så - och jag tycker absolut att det var en av de bättre låtarna av de jag hörde.

Så grattis Norge! För utom-europeiska läsare - här är den:

2 kommentarer:

MorsanMia sa...

Jag o en vännina drog oxå iväg till oslo 17 maj för att festa o ha lite rajraj. Vi blev som ni jätte förvånade då vi kom på att vi missat själva festen. 1 dag för sent.

Anna sa...

Oj, är mest imponerad att du håller reda på alla saker runtomkring än själva årtalet du vann! :D Superbra idé med hur vi ska öka firandet på vår nationaldag ju!! Kram!