fredag 1 maj 2009

Sammanfattning

Åter hemma igen efter vårt dygn till havs. Tack för alla grattisar!! Vi åkte denna gång med Viking Line - tidigare, när jag och T två gånger har haft våra "tjejresor" så har vi åkt Silja, så vi tänkte vi skulle testa något annat.

Vi har haft det bra, men lite besviken är jag allt. Om jag jämför med Silja - där det på senaste resan - fanns typ fyra lekrum med lite olika upplägg - spelrum och minidisco, lite aktiviteter o s v - så fanns här ett ganska litet lekrum och i ett angränsande rum fyra stycken Nintendo Wii uppsatta. I lekrummet gick allt som gick på TV:n på finska, men M & L tittade ändå, för t ex Fåret Shaun pratar ju inte så mycket. Men, så kom lekledaren - och stoppade TV:n och började med någon aktivitet - och pratade enbart finska! Och visst, majoriteten av barnen i rummet var finsktalande, men förutom våra barn så fanns där åtminstone ytterligare tre eller fyra svenska där. Vi skulle dock snart gå och äta, så vi avlägsnade oss. Men, lite retfullt! I relaxen fanns två stycken bubbelpooler. That´s it. På senaste Silja-båten fanns det två eller tre bubbelpooler, en lite större rund djup pool och en fyrkantig grund pool med en liten rutschkana till. Relaxavdelningen där låg typ längst upp och hade fin utsikt. Den här låg på plan 6 och hade bara små fönster från själva "baren" som låg lite utanför.

Men, på det stora hela taget har vi, som sagt, haft det jättebra - barnen tyckte det var mysigt i hytten, att få välja fritt vad de ville äta och dricka hur mycket de ville o s v. Så, även om jag som mamma kanske önskat lite mer, så är vi nöjda.

Idag har vardagen kommit ikapp direkt - då vi har tagit den lediga dagen tillsammans i akt och städat huset. Vi for också över till några kompisar och fikade lite. Lite tråkigt är att vi tyckte vi kunde lämna grejerna ute på gräsmattan utanför huset när vi åkte dit (var väl borta i ett par timmar bara) - och som det verkar har en minifotboll och ett "laser-svärd" fått fötter medan vi var borta. Då skall ni veta att framsidan vetter mot en massa grannar - det har varit kanonfint väder hela dagen så folk har varit i rörelse hela tiden. Så, vi kunde nog inte drömma om att det verkligen kunde vara så att man går in på tomten hos någon och plockar på sig. Vi hoppas att vi har fel - men det verkar rätt så mörkt, för vi har letat och inte hittat. Än iallafall.



Usch vilket neggo-inlägg detta blev nu. Sorry!

Men, imorgon är en annan dag och då skall jag och grabbarna in till sta´n eftersom de är bjudna på ett 5-årskalas som skall gå av stapeln där. M som riddare och L som sjörövare. Just nu är de pyjamaspirat och pyjamasriddare för fulla muggar på nedervåningen. T skall följa med D till jobbet och till kvällen ser vi fram emot att se Robinson! Faktiskt - förra lördagen var det första gången som jag kände en "nästan-som-förr-längtan" till nästa gång, när slutvinjetten rullades upp. Sååå bra upplägg som rörde om lite i grytan. Ser fram emot att se vad som händer i morgondagens avsnitt!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Håller helt och fullt med dej med Robinson, jag längtar riktigt tills imorgon. Tråkigt att det inte blev riktigt vad du ville på trippen men det låter som att du ändå kommer att se tillbaka på den som något trevligt och bra.

Ango sa...

Tråkigt med kryssningen!
Vi har åkt med Viking line en gång, och då hade de svensktalande lekledare ;). Då hade de också stort bollhav och en liten hoppborg på en annan våning. Samma våning som det fanns en biograf och någon leksaksaffär på.
Har för mig att det fanns något lekställe vid en restaurang också, eller så blandar jag ihop det.
Favoriten är annar Birka Paradise. Där finns det bad som passar stora och små och det finns bra lekrum för barnen.

Trist med leksakerna. Här försvinner det också ibland, men då hittar man det i sandlådan som ligger 5 meter från vårt staket. Hoppas sakerna kommer tillrätta igen.

Anonym sa...

Snart börjar det! Robinson. Jag ska dunka upp kuddarna i soffan så jag sitter skönt. Har hört att Christian ska gråta lite ikväll.

Mamma J sa...

Och jag tror att jag vet varför... Få se senare om jag kommer med ett "jag visste det" eller ett "jahaaaa..."