lördag 25 april 2009

Dramatik

Satt i köerna hem idag med anledning av detta. Eftersom jag åker s a s "mot trafiken" så brukar jag i stort sett aldrig fastna i några sådana vare sig dit eller hem. Det är helt perfekt. Men, idag - resan som normalt tar ca 20 minuter tog 1,5 timme! Och då är jag glad att jag åkte åt rätt håll ändå. I motsatta riktningen kunde man se hur folk parkerat sina bilar, klivit ur och njöt av solen, pratade med sina medtrafikanter och så där (undrar just om det uppstod några nya bekantskaper där kanske, med människor som man kanske aldrig någonsin hade träffat annars!) medan de väntade eftersom det var helt avspärrat och verkligen, bokstavligt talat stod helt stilla i flera timmar.

Måste erkänna att jag allt är lite nyfiken på det hela eftersom det bl a "annonserades" via radion att man ombads släppa fram en mörkblå Volkswagen Van av något slag som skulle anlända med färjan till Slagsta "om några minuter" som de sa. Den var tydligen, trots att den inte hade vare sig blixtljus eller var målad, ute på "officiellt uppdrag" och måste komma fram till olycksplatsen snarast möjligt. Mörkblå van?! Fantasin började ju skena, så klart, när man satt där och inte hade så väldigt mycket annat att göra - vad skulle den fram dit och göra? Undrar just vilka som satt i den. Vid det laget hade de skadade förts bort o s v. Rikskrim? Säpo?

När jag så, slutligen kom närmare själva olycksplatsen så var det avröjt (jag såg inga fordon eller liknande) men en massa poliser gick runt på vägen och det var fortfarande helt avspärrat på den sidan plus att det vid av-på-farten som jag då nyss passerat stod flera ambulanser tillsammans med flera polisbilar, som på pass. Inte vet jag om de hade någon form av beredskap för att lättare kunna komma fram om det blev kö-olyckor eller så, men? Alla möjliga teorier kom förstås poppande i min fantasirika hjärna.

Det är förstås tragiskt det som hänt inte minst med tanke på de som skadats och den person som omkom, men inte desto mindre skall det bli intressant att få veta senare vad det var som egentligen hände. Inte minst för att själva olyckan skedde på en öppen ljus plats på vägen - visserligen en liten bit före en av-på-fart, men inte framme ännu - där det är god sikt och liksom "inga konstigheter". Nåja, vi får väl se om/när vi får veta något...

2 kommentarer:

AnnaK sa...

Usch så tragiskt och otäckt. men skojar du att du satte igång en massa konspiratoriska teorier i min skalle nu?? :)
Gräsänka förreste, då skulle du ju passat på att komma hit ju!! Och tagit med dig lite rätt sushi. :D:D

Mamma J sa...

Jaa, så erbarmligt korkat - faktiskt - att jag inte tänkte på det! Det hade ju varit absolut klockrent ju! Får skicka iväg honom igen vad det lider ;-). Fast inte till Island. Inte utan mig!