måndag 27 april 2009

Nygammal doft

Jag har en favoritdoft, framför alla favoritdofter när det gäller parfym.

Jag fastnade för den för många herrans år sedan, när jag gick en marknadsföringsutbildning och var helt nyinflyttad till den stora staden. En av mina kurskompisar hade den och jag blev helt såld direkt. Den känns så väldigt mycket som "jag" eller hur jag nu skall förklara det. När min egen flaska senare gick sönder när jag var på Hultsfredsfestivalen och gjorde att hela sovutrymmet i bussen vi bodde i, luktade så resten av vistelsen - så var jag olycklig. (Men det luktade ju klart bättre än innan för all del - med tanke på att det var jag, min kompis S och 5 killar som bodde där de där dagarna!)

Men, en ny flaska inhandlades och så träffade jag D. Och han bara gillade den inte alls. Han tyckte den luktade gurka. Så, jag vek mig väl för förälskelsen och bytte parfym. Många goda parfymer har jag allt haft genom åren, men min favorit har ändå alltid varit den. När jag känner doften när någon går förbi på bussen så riktigt svider det i mig. Och nu, trots att han fortfarande är mannen i mitt liv - så har jag gjort revolt och bestämt mig för att ha den igen! Jag bara måste det... Och kan ni tänka er, den gode mannen köpte den i taxfree-shopen när han nu flög till Island! Jag lät väl nog desperat eller något.

Så imorgon, gott folk, skall jag bekänna färg, de skall få veta vem jag egentligen är när jag skrider in på jobbet doftandes Issey Miyake igen. Jag längtar!



Tycker inte ni som jag att hur en människa doftar - eller iallafall den parfym hon/han eventuellt använder säger en del om hur personen ifråga uppfattar sig själv? Eller iallafall hur personen ifråga vill uppfattas av andra?

Hmmm... Vad säger det egentligen om mig som vill gå omkring och lukta gurka?!

PS: Ni kan ju tänka er vilken tidsresa jag gjorde när jag satte flaskan vid näsan ikväll när jag kom hem - och förflyttades nästan 14 år tillbaka i tiden, till den där sovavdelningen i den där bussen - den där sommaren...

4 kommentarer:

thebromanders sa...

Jag älskar parfymer o dofter av alla de slag - doftljus, potpurri, lotioner etc... Det är gott med goda dofter!! Har nog inte hittat nån parfym som jag bara älskar. Utan byter ofta o gärna. Går en doftrunda på Macys parfymavdelning när jag är i köpcentret. Det hör liksom alltid till:)
Känner inte till parfymen du berättar om, så nu är jag såklart jättenyfiken o måste se om jag hittar den nästa gång jag är ute!

Angie sa...

Vilket härligt inlägg! Och vad gulligt av din min att köpa den till dig.
På tal om dofter så säger min dotter VARJE gång vi bäddar rent hemma att "det luktar som hemma hos Eivor". Det är min farmor och det luktade verkligen renbäddat hemma hos henne hela tiden förut.

Ango sa...

Visst är det häftigt med dofter, och att doftminnen sitter i så länge (hela livet typ).
Häromdagen när jag var och handlade började det lukta Farenheit utav bara den, och då fick jag en låååång tur down the memory lane.

Anonym sa...

Jag är lite besviken på mej själv, jag trodde att jag hade dej i bloggkoll men inte hade jag det. Ikväll gick jag in till dej trots att du inte skrivit några inlägg och inser att du skrivit hur många som helst underbara inlägg som denna. Nu är jag så nyfiken på hur den parfymen doftar. Jag får se om den finns i nån affär på stan.