torsdag 23 april 2009

Hundens fel?

Kan det verkligen vara hundens fel?

Flicka biten av hund

Mig veterligt är det väl regel nummer ett - klappa inte en okänd hund som är bunden. För det första fanns det ingen ägare att fråga och för det andra var skulle hunden ta vägen om han inte ville bli klappad? En människa som går fram så där upplevs ju som ett astronomiskt hot för en hund. Klart han har rätt att försvara sig. Inget snack. Jag gjorde samma blunder själv när jag var liten en gång. Biten i handen av en sådan där liten rufsig hund som man inte vet vad som är fram och bak på.

5 kommentarer:

Ango sa...

Nej, det är verkligen inte hundens, eller ägarinnans fel. Men inte barnets heller. Det är olyckliga omständigheter som gjort att det som hände, hände. Barn är impulsiva (även 7-åringar), precis som hundar, och det är såklart tragiskt det som hänt.
Jag har alltid drillat mina barn i att de ALDRIG får springa fram mot en hund och inte klappa utan att ha frågat ägaren först. Tyvärr verkar inte alla hundägare vara lika drillande med sina hundar. Simone är väldigt hundrädd efter en episod när hon var runt 1 år, och en grannes tax (och avgudar barn) fick för sig att hoppa upp i Simones knä när hon satt i vagnen. Det blir ju samma reaktion där. Hon fick en hund i knät och hade ingen chans att få bort den eller komma undan själv (nu lyftes hunden bort direkt, men skadan var redan skedd). Vi jobbar stenhårt med den här hundrädslan hos henne, eftersom den ibland blir ett stort problem (för att hon inte vågar vara hemma hos kompisar med hundar t ex).

Hoppas flickan blir bra, inte får en alltför bestående rädsla för hundar och hoppas att hunden inte får något straff för att den reagerade på ett helt naturligt sätt!

Kram
/Ango

Mie sa...

Åhhh vad hemskt! Nej det är lika synd om alla parter tycker jag... Kanske var flickan van vid just en liknande hund o tog för givet att man kan göra så med alla såna hundar:( O det hade förstås varit skillnad om hunden varit lös o sprungit fram till flickan.

Mamma J sa...

Ja, jag håller med er båda två. Det är bara att hålla tummarna för ett "lyckligt slut" för alla inblandade...

Sophie sa...

Det är ju en "trängd" situation för hunden när den är kopplad, inte kan komma undan och inte har husse och matte närvarande.

Man kan ju aldrig vara "säker", men jag försöker pränta i dottern att hon aldrig får gå nära en hund om inte husse och matte är närvarande!

Tess sa...

Man borde verkligen lära alla barn att oavsett hur sött ett djur är så ska man aldrig bara gå fram för att klappa eller liknande om man inte känner djuret eller om ingen ägare finns i närheten att fråga. Ett djur måste få komma fram självt för då är det ok för det. Annars förstår jag om de reagerar instinktivt. Hoppas den lilla flickan är ok och att hon förstår att hunden bara blev rädd.