torsdag 10 september 2009

Barnböcker?

Jag älskar att köpa böcker. Till mig själv - men ännu hellre till mina barn. Jag köper gärna böcker till andras barn också. Nu har ju T:s kompisar börjat läsa på allvar, så nu senast blev det en av T:s nya favoriter i paketet (på hennes eget förslag)



En bok som både jag och T också tyckte om jättemycket är den här:



Och böckerna om Hedvig har T gillat skarpt. Hon vet inte att jag just beställt den tredje boken till henne. Få se om jag kan hålla mig till jul. Förmodligen inte. Jag känner väl mig.



Killarna gillar Barbapapa - jag var också ett stort Barbapapa-fan när jag var liten. Min mamma är nämligen pälsdjursallergiker. Men, hon var inte allergisk mot Barbapapor (äh?). Därför tyckte jag att det hade varit ypperligt om jag hade haft en sådan istället - som kunde vara alla djur lite omväxlande!

Jag älskar att läsa om Mamma Mu för mina barn. Det går att göra så mycket roligt med rösten med både kossan och kråkan och jag gillar också tonen i de böckerna. Inställningen av att inget är omöjligt även om man stöter på surkart som försöker få en att tro det, gillar jag.

Annars så läser jag gärna "pedagogiska" böcker för dem. Ja, det är samma sak där som när jag läser böcker själv - jag gillar när de lär sig saker medan vi läser "roliga saker". Som till exempel böckerna om Castor som snickrar och syr (det är de vi har hittills).

Kråke-böckerna gillar de också.

Vi har en jättefin bok som heter "Vem är pastejtjuven" och är skriven av Anna Roos. Där får barnen lära sig om vad en rad djur äter och inte äter - fina naturbilder och lite spännande - för vem är det egentligen som har knyckt leverpastejen? Jättemysig är den!



Och att inte förglömma:



Så många vackra teckningar... Bland många många andra.

För att komma till slutklämmen: Nu är jag i farten och vill beställa lite nytt att läsa för barnen (T läser ju för all del själv - men ni förstår). Tips någon?

(Och så röstar ni duktigt, visst? *pekar nedåt till inlägget nedanför*)

6 kommentarer:

Ango sa...

Paulina gillade att läsa om Megakillen. Minns inte vem som skrivit, men det finns visst 3 böcker och alla heter nåt med Megakillen. Även böckerna om Vitnos gillar hon.
Victor älskar Pettson och Findus, och alla böcker om olika fordon.

Ango sa...

Kom på fler: Paulina gillade många böcker ur "Lätt att läsa-serien". De är lite för "enkla" nu, så hon läser ut dem på nolltid, men de var ofta roliga att läsa. Även böcker av Viveca Lärn (som Monstret i skåpet) har varit populära.

Orsakullan sa...

Hur gamla är dina barn? Jag köpte bokstavsböckerna från Goboken till Samuel när han var mindre (om Alf och Bett och deras tåg) och de älskar Isaac just nu. Han gillar Elsa Beskow också, t.ex Pelles nya kläder och Tomtebobarnen. Själv gillar jag Draken med de röda ögonen av Astrid Lindgren, den är bara SÅ söt! Isaac gillar också Barbapappa och Alfons. För Samuel läser jag Häxorna av Roald Dahl men den är lite läskig... Har nyss läst Prostens barnbarn av Eva Bexell också, de böckerna älskade jag när jag var liten! Jag hittar ofta böcker i nyskick på loppis för bara några kronor så det brukar jag köpa rätt ofta. Där kan man göra fynd! Hittade en NY Mamma Mu gungar för 5 kr på Röda Korset för några veckor sen :)Det är bra pris!

anna of sweden sa...

Vad glad jag blir att de gillar Kråke. De böckerna har jag nämligen varit med och tagit fram! :)

Maj Korner sa...

En av mina favoriter är Sven Nordqvist. Särskilt "Minus och stora världen" och "Agaton Öman och alfabetet". Där går det att läsa med en massa röster och dialekter och man kan titta hur länge som helst på samma sida och upptäcka nya saker.

Jag önskade mig, och fick, "Var är min syster" i julklapp för ett par år sen. Till mig själv alltså.

Mamma J sa...

FÖRST: Tack alla för alla tips!!!

Ango: Skall kolla upp de där böckerna om både Megakillen och Vitnos och höra med T om det är något hon känner för. Viveca Lärn gillar jag själv - så det måste jag också kolla!

Ja, Pettson och Findus är också sköna!

Orsakullan: M & L är drygt 4 och T fyller 9 i januari. Vi försökte med den där "Häxorna" eftersom jag äääälskade "Kalle och chokladfabriken" när jag var liten och därför köpte den innan filmen kom. Men, vi kunde inte fortsätta - T tyckte den var så otäck. Det finns en "Matilda" av samma författare som jag tyckte var hemsk. Inte otäck utan jag tyckte berättelsen som sådan var hemsk. Folk var hemska mot varandra o s v.

Ja ja ja!! Prostens barnbarn! Och "Kalabalik hos morfar prosten"! De har jag ju glömt! Undrar om inte de finns kvar hemma hos mamma. Jag tror det.

Anna: Nejmen, vad kul! Då är du nästan kändis alltså. Ja, de är verkligen toppen! Varenda en av dem!

Maj: Den där typen av böcker när man kan få leka lite med röster o s v medan man läser gillar jag verkligen, så de tipsen skall jag absolut ta åt mig av!

"Var är min syster" - den känns som om jag har hört talas om tidigare också. I positiva ordalag. Jag måste kolla!