torsdag 17 september 2009

Ingen sjukdom

Visst är det så att Försäkringskassan har rätt i att det inte är en sjukdom att vara gravid. Det håller nog alla med om. Men, däremot så utsätts kroppen ofta för ganska stora påfrestningar av olika slag av graviditeten och det är de som är sjukdomen. Jag tycker det är mycket märkligt att man igen och igen nekar sjukskrivningar till gravida, enbart för att de är gravida. Om man fick den typen av smärtor av att röra sig som man kan få av ex foglossning - om man nu inte var gravid, så skulle ju inte en sjukskrivning ifrågasättas det allra minsta. Det är enbart för att det är kopplat till en graviditet som det stoppas. Det som egentligen är det märkliga är ju hur länge de har fått hålla på med dessa regler!

Jag menar - det är ju inga problem att till exempel få en sjukskrivning om man är på fyllan och åker skidor någonstans i fjällen och bryter benet. Då skulle man ju lugnt kunna säga att det är självförvållat och därmed inte bevilja sjukpenning. Eller?

7 kommentarer:

Nipe sa...

Exakt! Mkt konstigt att man kan få stuka foten på fyllan och bli sjukskriven, men inte vara gravid och ha ont men inte få sjukpenning.

Gafflan sa...

När jag väntade vår fjortis hade jag extrema problem med just foglossning, blev jag sjukskriven...? Nä!!

Mamma J sa...

Mina tummar och tår hålls för att de som driver processen får rätt!

Det är verkligen sjukt att det så fort det står i sjukintyget något om graviditet så tittar de inte på resten.

Det lustiga är att när jag väntade killarna så stod det ju duplex i mitt sjukintyg och då gick det hur enkelt som helst att få igenom en sjukskrivning. Det är som om de har en regel för att de som bär mer än ett barn får sjukskrivning utan problem - för att neonatal-vård är så dyrt... Min kollega som fick sina tvillingtjejer ganska precis ett halvår efter mig, blev sjukskriven nästan direkt hon blev gravid p g a svår foglossning som slog till direkt. Men, eftersom hon DÅ inte visste att det var två (det upptäcktes inte förrän vid rutinultraljudet i v 18) så fick hon slåss mot FK hur mycket som helst för att få igenom det... Märk väl: Vi bor i samma kommun, men olika kommundelar - men hanteras ändå av samma FK-kontor...

H C Barregren sa...

Vad, är det så? Det är ju sjukt!

Mamma J sa...

Ja, det är faktiskt sant. Och ja, det är verkligen sjukt!

Pia sa...

Graviditet är ingen sjukdom, men symtomen kan fanimej(ursäkta!!) vara det!!! *grrrr*

De där med att vänta två.. Ingen tjatade på mig om amning bara för att jag hade tvillingar men jag träffade en tjej som blev mamma(till ett barn) samtidigt som mig.. Hon grät när hon berättade att hennes bröstvårtor både blödde och varade och ÄNDÅ tjatade BVC på henne att hon skulle amma!! Jeeez! Helt sjukt!

Mamma J sa...

Amningsfascism när den är som allra värst!!!