måndag 28 september 2009

Prins Annorlunda

Har nu läst ut "Prins Annorlunda" av Sören Olsson och Yvonne Brynggård Olsson.

Sören som är mest känd som pappa till Sune och Bert - i ett litterärt perspektiv - är i verkligheten pappa till Ludvig, Lova och Vide.

Ludvig, Sörens och Yvonnes första barn föddes 1991 och boken handlar om när de fick beskedet att han har Downs syndrom och om hur livet blev när det inte blev som de hade föreställt sig det.

Det är en mycket varm och känslosam berättelse och jag fick verkligen känslan av att "bara för livet inte blev som man tänkt sig det, så kan det ju bli väldigt bra ändå".

Jag tyckte väldigt mycket om den här boken! Jag har skrattat och jag har gråtit om vartannat och den kommer genast upp på en fin placering på min högst inofficiella "rekommendationslista".

4 kommentarer:

Ango sa...

Den här ska definitivt läsas. Var tvungen att kolla om den fanns på biblioteket och det gjorde den. Den fanns inne t.o.m så den ska lånas idag!
Tack för tipset!

nillas liv på pinnen sa...

Man behöver ibland påminnas om vad som är viktigt i livet. Känner på mig att detta var en sån bok..?

Mamma J sa...

Ango: Väl bekomme!

Nilla: Ja, faktiskt. Och dessutom tyckte jag om att få en annan bild av skojfarbrorn Sören. En betydligt mer seriös bild, om man säger så. Plus att jag tycker att man lär sig lite av att höra/läsa om hur andra har tacklat svårigheter. Visst, man har alla sina varianter av svårigheter - men jag tycker ändå det berikar att få veta mer om hur andra tänkt när DE i sin tur har hamnat inför jobbiga och svåra situationer. Ett litet steg utanför sig själv för att kanske syna sina egna reaktioner ibland - är så nyttigt!

sorenolsson sa...

varmt TACK för dina ord.