tisdag 29 september 2009

Känner du någon?

Är det någon av dina kompisar, syskon, arbetskamrater, barnens kompisar eller andra löst bekanta som har/har haft svininfluensan än?

Ingen här vad jag vet iallafall.

Borde det inte vara en väldig massa människor som har råkat ut för den nu? Om nu kulmen skall komma i början av oktober. Eh, början av oktober råkar vara nu i helgen.

Kollegans dotter hade något som lät som faktiskt lät som svininfluensan med den skillnaden att hon inte hade någon direkt feber. Men, det hade de sagt att "bara" 95% av de som får influensan får feber. Så hon kan ju för all del ha hört till de där 5. Men, i familjen finns ytterligare två barn och en mamma och en pappa - och ingen av dem har åkt på det. Så, då borde det väl rimligen inte vara den? Som skall vara så oerhört smittsam?

En annan kollega låg i nästan två veckor - totalt orkeslös och mådde jättedåligt. Gick ner 6 kilo på kuppen. Var in till sjukhus t o m, men någon svininfluensa var det inte enligt dem. Och resten av familjen - fru och tre barn fick det inte heller.

Lite skumt är det. Vad har de för koll egentligen?

Börjar likna "Peter och vargen" lite grann. Men, bara lite - än är det ju inte oktober, trots allt.

12 kommentarer:

Gafflan sa...

Låter ganska mycket som att ropa vargen kommer om och om igen. I vår kommun, Sotenäs, har det bara konstaterats ett fall av svininfluensa men var och varannan person i min bekantskapskrets har antingen varit eller känner någon som "bara" haft vanlig förkylning (enligt läkare)! Fast dom varit hemma med feber, rejält snoriga, halsont, magplågor och trötthet. Tycker ju att det låter som svinis i alla fall.

Ango sa...

Jag och R har varit dunderförkylda (för några veckor sedan) med hög feber, orkeslöshet, fruktansvärd hosta och jag hade problem att gå för att jag fick så ont i luftrören. Jag var tvungen att ta bilen för att åka till skolan och hämta barnen (det tar knappt 15 min att gå). Jag kunde knappt andas och hade ont i lungorna när jag gick. Det satt i i 2 veckor innnan jag kände mig ok igen.
När vi var sjuka rusade ungarna runt som vanligt och var inte ens snuviga (inte ens Victor som suger åt sig virus och bakterier, till skillnad från mig som aldrig blir sjuk). Om vi hade svinflunsan vet vi såklart inte, men misstankar finns.

Simone har en klasskompis vars pappa och lillasyster haft svinflunsan, men ingen av de övriga 4 i familjen har ens varit snuviga (precis som hos oss). Jag vet också att en handledare jag hade i en kurs i somras var sjuk i svinflunsan i slutet av kursen. Hon var sjuk i en vecka, men sa själv att det var som en rejät tilltagen vanlig flunsa. Inget att oroa sig över alltså.

Det verkar bli som jag har misstänkt hela tiden; inget som ens är hälften så allvarligt som man skriat om. Nu orkar ju inte ens media rapportera om det längre...
Jag funderar nu på hur detta kan påstås vara en ny influensa när man hade svininfluensa redan i mitten av -70-talet? Är det inte samma smitta (fast den har samma namn) eller har den muterat till att bli något helt nytt? Eller...ja, jag vet inte. Hur som helst så är jag absolut inte orolig, och alla tankar på vaccinering är definitivt helt bortblåsta!

H C Barregren sa...

Hm... Svininfluensan. Namnet är mig bekant... Kan inte riktigt stätta fingret på det...

Anna sa...

En på min praktikplats hade det i somras efter en USA-resa, det togs prov på henne då. Alla vi i familjen hade något virus som fyllde kriterierna för Svinis och som satt i ett bra tag, men man vet ju inte. Det kan ju ha varit vanlig influensa eller förkylningsvirus. Det är mest sådana fall jag hört, där det kan ha varit det men man vet inte.

På avdelningen har vi dock högsta beredskap då vi har många patienter som tillhör flera av riskgrupperna.

Anna sa...

Förresten så läser vi samma bok nu du och jag! :D vad tycker du? Jag gillar den so far.

Helena sa...

Min sambos syster åkte på någon influensa med feber, frossa och ont i halsen och var väl liggande i det i ca en vecka, men om det var svininfluensa vet jag inte -symptomen är ju detsamma även för en rejäl förkylning eller en "vanlig" influensa.

Själv hade jag ont i halsen och huvudvärk den gångna helgen, men det gick över och nu har jag "bara" rethosta och snuva och är trött.

Jag tror faktiskt inte att det går att avgöra om det är svininfluensa eller något annat förrän man har pratat med sin läkare, och inte ens de verkar ju veta säkert, så det är nog ingenting man ska grubbla över. Blir man sjuk så blir man och blir man det inte så är det bara att vara glad för det. Det blir i alla fall ingen vaccination för min del...

Tantti sa...

Min sambos kollega har antagligen haft den och min systerdotters kompis. Ingen som är i närheten egentligen alltså. Jag är själv sjuk igen. Det är ovanligt att jag är sjuk två gånger inom loppet av en månad.

Mamma J sa...

Gafflan: Jamenvisst - det verkar som om läkarna själva har rejält dålig koll - också.

Ango: Ja, visst låter det som om ni hade den. Men, den som ääär så smittsam?! ;-)

Barregren: Haha, ja - visst var det någon som sa något om det där för någon vecka sedan... Hörde jag inte?! ;-)

Anna: Åh, en som har haft det "på riktigt"! Men, precis som du har jag bara hört där det "kan ha varit" men ingen dokumenterad - och ingen epidemi ens i närmaste familjen...

Ja, jag gillar boken! Tvärtom mot vad jag egentligen ville drog jag igång med en deckare (var egentligen inte alls inne på den typen av bok) men det har fallit mycket väl ut! Jag gillar hennes böcker och jag gillar att läsa om riktiga Norrland :-).

Helena: Ja, det är lite så där överlag tycker jag. Att man inte riktigt vet. Inte ens om man har konsulterat läkare så verkar de veta riktigt de heller. Vi har haft mer sjukfrånvaro än vanligt - även om det inte är något direkt alarmerande så där.

Tantti: Stackare som är sjuk igen :-(. Men, det är väl samma där att din familj inte haft samma som du, eller hur? Skumt var ordet!

Det verkar ju hursomhelst som att några vet om dokumenterade fall - men de flesta har hört talas om någon form av konstig sjukdom bara :-).

Vaccinet känns väldigt avlägset för oss nu. Ännu mer än förr. Det jobbiga är bara att vi snart skall träffa min familj och min mamma hör till en av riskgrupperna - och har nog inte hunnit få vaccin då. Tänk om vi skulle bära något till henne?! Lite halvjobbigt...

Maj Korner sa...

En kompis till min dotter har haft den. Med efterföljande luftrörsnånting och lunginflammation.

Mamma J sa...

Maj: Oj, där var alltså en som faktiskt blev sjuk "på riktigt". Hoppas hursomhelst att h*n mår bra nu iallafall!

Pia sa...

Jag känner bara en som haft Den NYA influensan!! Heter ju inte ens svinis längre.. Det är ju helt tyst om det.. Och ALLA har gjort slut på desinfektionsmedel!! ;o)

Mamma J sa...

Haha, jaaa. Tvärtyst. Men, vad jag har kunnat se så har även det användandet mattats något. Vi får väl se om det blir någon jättekulmen eller inte. Tänk alla beredskapsplaner man har gjort upp på jobben och så där. Och så bidde det knappt en tummetott av det... Än så länge iallafall.