söndag 6 september 2009

Vakta dygden

MorsanMia hade ett inlägg om en blogg som trots att den inte uppdaterats sedan i mars har 400-500 unika läsare varje vecka. Det är starkt gjort! Jag var naturligtvis in och läste den, jag också, för att se vad det handlade om. Bloggen heter "En Älskarinnas Bekännelser" och bara det lockar väl folk kan jag tro (och nu lockar jag väl också dit några till, haha!). Det är klart att man vill läsa dem. Eller? Hursomhelst så gillar jag hennes sätt att skriva. Hon är jättebra på att bygga upp en text så att man nästan känner hennes känsla. Tycker jag.

Jag kan dock inte låta bli att undra: Vad hände i mars? Gjorde han slut? Dog han? Dog hon? Hittade hans fru bloggen och insåg att det var hennes man det handlade om? Hittade han bloggen och förbjöd henne att skriva mer om han skulle träffa henne igen? Fler teorier?

Jag har tänkt på det där - det här med att vara någons älskarinna. Jag har insett att Mofs och jag har helt olika syn på det här med otrohet och vem som skall vakta dygden.

Numera är jag ju gift och därmed också monogam och trogen - det är mitt löfte (inte bara för att jag är just gift - utan för att jag är en del i ett par). Men min inställning är densamma som när jag för ganska många år sedan var singel och den är att den som är singel inte behöver bry sig om huruvida motparten inte är det.

Om man säger som så: Om jag var singel i detta nu och en person som jag vet inte är det, skulle stöta på mig och jag skulle uppskatta detta, så skulle inte hans fru eller sambo eller liknande vara en käpp i hjulet - för mig. Jag anser att det är hans problem och inte något som jag tänker ta ansvar för (däremot skulle jag nog inte ge mig på att stöta på en upptagen man. Tror jag.)

På samma sätt skulle jag inte skuldbelägga den eventuella kvinna min D skulle vara otrogen mot mig med. Iallafall inte om hon är "okänd" - och inte borde ha någon egen "hederskodex" gentemot mig. Det är han som skall veta vilken kvinna han skall umgås intimt med. Och inte.

Jag anser att det är den som har lovat som har lovat. Och som skall se till att hålla det löftet.

En av mina kompisar hade en granne för en massa år sedan som sedan ett antal år tillbaka levde som älskarinna till en gift man. Min kompis och grannen bodde på samma trappavsats och sprang över till varandra titt som tätt i än det ena och än det andra ärendet. De låste aldrig ytterdörren om de var hemma. Och grannen låste när han kom dit.

Jag har funderat på det där. Att leva i flera år som någons älskarinna. En del passar det säkert som hand i handsken, att inte behöva engagera sig mer än så - men att ändå få lite närhet då och då. Men majoriteten skulle nog i längden inte vilja leva av smulorna som blir över från någon annans bord. Om man nu vill ha mer? Vem är då han att bygga en framtid med? En man som ju bevisat att han inte tycker att trohet är så viktigt. Kan man någonsin ha ett normalt förhållande i det läget?

Visst, det kan man säkert - det finns alldeles säkert de som kan berätta om hur bra det faktiskt går. Det händer ju faktiskt att man hittar sitt livs kärlek trots att man faktiskt trodde att man redan gjort det. Men, ändå. Bara tänk. Han kanske alltid är den som tycker att gräset ser lite lite grönare ut på andra sidan staketet. Hur vet man?

7 kommentarer:

MorsanMia sa...

Ja hur vet man?! Jag hade nog haft svårt att lite på honom. Sedan när det gäller vem som är boven i dramat så håller jag med dig, men samtidigt skulle jag bli arg på kvinnan som var tillsammans med min make.

"En älskarinnas bekännelse" har tidigare tagit långa pausar. Jag tror att bloggen från första början är en påhittad historia. Inte för att det spelar någon roll, för hon skriver väldigt vackert o gripande

Mamma J sa...

Förmodligen skulle jag också bli det. Arg alltså. På henne. För att hon liksom tog honom. Men, det är ändå inte hennes fel. Så, ja.

Ja, den tanken slog mig faktiskt. Att den kunde vara påhittad. Hursomhelst så är den som du säger läsvärd! Så, jag hoppas att den lever upp igen så småningom.

nillas liv på pinnen sa...

Håller med du. Om en upptagen man hoppar över skaklarna så är det ett problem mellan makarna. Om hans fru går till attack mot "älskarinnan" omyndigförklarar hon ju mannen i samma veva. Om inte "älsk" har en relation till frun förstås.
Detta blev lite komplicerat känner jag...

Mamma J sa...

Nilla: Vi har samma åsikt du och jag, tycker jag det verkar. Om älskarinnan är någon som känner hustrun och bör vara hederlig mot henne, ja då gör båda fel. Men, annars så är det ju mannen som är "boven".

Angie sa...

Jag tar ansvar för vad jag gör, jag har ansvar i mitt förhållande och är och förblir trogen, men precis som du själv säger - om jag singer - eller när jag var singel och träffade en man som inte var det så...ja det var inte mitt problem, han fick ta ansvar för sitt förhållande.

Mamma J sa...

Angie: Ja, jag tycker rimligen att det måste vara så. Så bra att du tycker så du också :-).

Pia sa...

Jag tror att nästan alla kvinnor tänker som du, men jag undrar samtidigt hur många som verkligen bara skyller på mannen när det väl blir realitet?