fredag 4 september 2009

Intressant frågeställning

Alex Schulman har ställt frågan som de flesta föräldrar nog också har ställt sig någon gång. Vi som har flickor, kanske lite mer aktivt än de som bara har pojkar:

Vad kallar man det kvinnliga könsorganet egentligen? Ja, när man pratar med barn, alltså.

Kissemurra, murra, slida, snippa, kissen, vagina, smulan eller fiffi (Alex förslag) kanske?

För mig är slida eller vagina inte just det stället som man oftast pratar med barnen om - d v s det man torkar när man har kissat, om man säger så. Utan för mig är vaginan eller slidan liksom till för annat. Så, det känns inte som ett alternativ alls. För mig/oss. Men, som man brukar säga: Alla blir salig på sin egen övertygelse.

När T var mindre (för att inte säga rätt liten) så kallade vi den för kissen - med betoning endast på i:et d v s annorlunda från hur man betonar barn-ordet för "katten"... Men, så kom killarna och med dem deras snoppar (nähä?!) och då kändes det med ens knasigt att kalla hennes för kissen (om jag skall vara ärlig så var det D:s påhitt och jag bara hängde på trots att jag egentligen hade en annan åsikt) och deras för snoppen. Det kändes som om det stämde bättre överens med snippan och snoppen. På något sätt. Hon hade vissa invändningar (jag hade redan försökt med en namnbytarkampanj något år innan, men fått kalla handen av damen i fråga) - men denna gång "köpte" hon det. Och på den vägen är det. Vad säger ni?

12 kommentarer:

Tantti sa...

Jag har bara en pojke, men han har börjat förstå att mamma har en annan sak än han och pappa. Jag har frågat honom själv vad mamma har när mamma inte har en snopp, men då har han sagt något ord som jag inte uppfattar. Jag säger att jag har en snippa, men jag vet inte vad de använder för ord på dagis, eftersom sonen verkar ha nåt annat ord. Jag har inte frågat heller, men borde kanske göra det...

Pia sa...

Lill-Råttan!! Vagina och slida är vuxenord, tycker jag.. Tycker egentligen inte att det spelar någon roll vad man kallar dessa, huvudsaken är väl att man i familjen vet vad man menar. :o)
Men jag ska fråga mina 16-åringar vad de kallar den idag!!!

Nenny sa...

Vi säger snippa här och det har barnen köpt helt och hållet. Jag har ingen aning om vad andra säger.

Maj Korner sa...

Mina barn är så stora så vad vi sa minns jag faktiskt inte. Framstjärt tror jag, men det tycker jag själv låter himla trist. Tror inte snippa fanns som ord då.

Däremot vet jag att jag svarade på frågan "varför har tjejer ingen snopp?" med: Tjejer behöver inte det, de kan kissa ändå!

Tyckte det var en bra motvikt till den underförstådda "bristen" i den frågan.

Nipe sa...

Jag vägrade länge använda snippa, tror vi sa Kissen också. Men nu är det nog tyvärr snippan.

H C Barregren sa...

Snippan är ju helt okej, och jag gillar Majs kommentar hahah...

Helena sa...

Här hemma säger vi snippan, vilket jag tycker är ett alldeles utmärkt ord. Men när jag var liten så tror jag att vi sa "pimpin" -fråga mig inte var det ordet kommer ifrån. Förmodligen var det väl ett ord som enbart vi i familjen använde... :D

Mamma J sa...

Tantti: Vad jag har förstått så är det "vedertagna" ordet runtomkring oss iallafall (typ dagis o s v) snippa. Men, sedan finns det garanterat vissa individuella skillnader där också, med tanke på att vi i ett antal år ju inte använde det vi heller :-).

Pia: När man är 16 så börjar den nog heta typ musen tror jag :-). Jag var ju själv 16 ganska nyligen (eller kanske inte då!) och har för mig att det var ungefär då som vi bytte från stjärt (ja, så hette den hemma hos oss - det var antingen framstjärt och bakstjärt, typ eller stjärt och rumpa, minns inte riktigt). Ja, visst känns vagina och slida väldigt vuxet och på ett sätt inte just det stället man kissar med ;-).

Nenny: Ja, jag personligen gillar ordet snippa. Jag tycker det rimmar schysst med snopp och känns väldigt avsexualiserat och "bara" ett namn, om man säger så.

Maj: Ja, vi sa något liknande hemma. Så, jag tror att det är först på lite senare år som man har börjat se bristen på eget ord för det stället på kroppen. Det var ett bra svar, tycker jag! Jag har kontrat med några gånger något i stil med att pojkar ju heller inte har en snippa - så att de ser att man kan ha något ANNAT, men att det funkar lika bra ändå.

Nipe: Jag har förstått att det är en massa människor som inte gillar ordet snippa. Det som är så fint ;-).

Barregren: Ja, jag håller med dig på båda punkterna :-).

Helena: Ja, jag gillar också ordet snippa. Inga konstigheter liksom. Ingen laddning. Bara ett ord/namn. Pimpin lät himla gulligt, har aldrig hört förr. Men, å andra sidan så har man ju faktiskt inte hört allt. Än ;-).

Ango sa...

Hos oss heter det "Nilsson" sedan flera år tillbaka.
Det började när Paulina var 2-3 år gammal och jag började fundera på vad tusan man skulle kalla det. Jag hade till slut bestämt mig för att det hette "mutta" (jag gillar inte att man använder ord som egentligen är något annat). Innan jag hann introducera "mutta" bestämde Paulina att det hette "Nilsson". Hur hon kom på det, eller varför det var det, det har jag inte en aning om (inte hon heller såklart). Ordet har hängt med till småsyskonen, även om tjejerna även säger snippa nu (jag tycker det är ett grymt töntigt ord och kan bara inte säga det ;)).

Mamma J sa...

Ango: Nilsson?! *asg* Vilka idéer de får ibland! Ja, varför inte?

Jag tycker ju precis tvärtom från så många andra att snippa är ett superbra ord! Haha, tänk att det kan vara så olika.

Eva sa...

Vi har kallat den för smulan, vet inte riktigt varför, tror nog det kommer från pappa K.

Mamma J sa...

Eva: Smulan låter onekligen lite gulligt :-).