söndag 27 september 2009

Löständer

Varför inte göra sig omaket och skaffa sig löständer? Varför inte ta hela kostnaden på en gång?

Har nyss bitit sönder en tand.

Och våndas nu över vad det kommer att kosta. Våndas över att jag inte är hundra hundra säker på att jag går hos den bästa tandläkaren som finns. Våndas över att jag säkert inte gjorde det hos den jag gått hos i jättemånga år före heller och som jag faktiskt har insett nog inte hade så mycket koll som man kunde ha önskat. Men, hur reklamerar man sådant? Håller alla reda på exakt vilka tänder som lagats förut och har järnkoll på beteckningen på den tanden hit eller dit? Dentalt och distalt och siffror hit eller dit?! Hur vet man om det är en reklamation man skall göra eller inte? Kan man överhuvudtaget reklamera tandläkarjobb?

Jag har god lust att skaffa mig lösgom både uppe och nere. Så är jag av med våndorna. Då är det som det är. Kostnaden är klar. Problemen ur världen. Varför gör inte alla det?

Ibland suger livet mer än vanligt. Ibland, mer än annars, skulle jag vilja krypa in under ett täcke och aldrig behöva ta ansvar för något igen. Ever!

4 kommentarer:

Maj Korner sa...

Jag biter i det sura äpplet. Jag bara betalar och låtsas som det regnar. Sen glömmer jag bort det.

nillas liv på pinnen sa...

Jag gör som Maj Korner. Av den enkla anledningen att jag inte känner att jag har något alternativ. Tändernas tillstånd är jätteviktigt för ens hälsa när man blir äldre så jag tror (intalar mig) att tandläkarräkningarna är en investering för livet.

*Här kommer Pippi Långstrump tjolahopp tjolahej tjolahoppsan sa*

Gafflan sa...

Varför hänger inte tänderna ihop med resten av kroppen? Jag menar det är ju sjukvård eller... Det är ju så dyrt så man baxnar. Be att få ett kostnadsförslag eller lösgom...;)

Mamma J sa...

Ja, visst man får ju "hacka i sig" hur det är. Men, det jag tycker är så himla jobbigt är att jag tycker att jag sköter mig och borstar och fixar och ändå... Morr! Och om jag var helt trygg med min tandläkare och inte kände mig misstänksam mot kompetensen hela tiden, om jag visste att han var riktigt bra och att jag inte behövde fundera på om det han gör verkligen är rätt och bra och allt det där så skulle det kännas bättre också!

Jag har också undrat varför det inte hänger ihop med resten av kroppen - varför de med de klart högsta timpengarna i hela systemet runt kroppen inte hör ihop på det sättet. Jag menar - de gör så mycket konstiga saker som man inte vet något om - i min egen mun - och inte kan man diskutera dem heller. Det är bara att ligga där, gapa och så betala för allt de har tyckt de har behövt för att undersöka en. Är det inte lite märkligt så säg?! Att de heller inte har något som helst ansvar för sitt resultat - d v s det går ju inte att reklamera deras jobb, gör ju situationen bara än mer absurd!