tisdag 22 september 2009

En annorlunda barndom - av Iris Johansson

Som jag skrev redan igår så rekommenderar jag verkligen min senast lästa bok till er! Den handlar ju då om autistiska Iris (författaren) som under sin uppväxt visar upp alla de stereotypa beteenden som de allra flesta av oss lärt oss att förknippa med just en autist. Hon fladdrar med händerna, skriker när man tar i henne och har en massa andra "knäppigheter" som hon själv kallar dem.

Hursomhelst - med förståelse och oändligt tålamod lyckas ändå vissa personer, däribland hennes far, ändå att nå henne mer och mer och hon blir så småningom intresserad av den andra världen, den som vi andra finns i och de fördelar det finns med att samexistera i den. Steg för steg lär hon sig också att hantera den på sitt eget sätt. Hon finner på metoder att applicera det hon kan och vet som autist och tillrättalägga saker och ting i vår vanliga värld, för att den skall fungera med hennes sätt att fungera på.

Mitt i boken upplevde jag dock att den blev, som jag också skrivit tidigare, lite tjatig. Lite för mycket upprepningar av redan sagda och genomgångna scenarier. Men, när jag väl tagit mig förbi det partiet blev jag rikt belönad! Att få ta del av hennes världsbild översatt till en världsbild som den du och jag har ungefär samma uppfattning om, tyckte jag gav mig massor av aha-upplevelser och nya tankar. Hennes erfarenheter är så speciella och hennes sätt att använda sig av dem fantastiskt!

Jag vet att jag upprepar mig lite men, jag rekommenderar alla som är det minsta intresserade av det mänskliga psyket och dess vindlingar på ett eller annat sätt, att läsa denna bok. Jag kommer att hålla hårt i mitt exemplar, för jag skall absolut läsa den igen.

8 kommentarer:

Nipe sa...

Hm, låter intressant, ska nog följa ditt råd...

Maj Korner sa...

Om du gillar temat så kanske du ska läsa Den besynnerliga händelsen med hunden om natten av Mark Haddon.

Den handlar om en autistisk pojke och det var intressant att se världen som han såg den. Den skapar förståelse för något jag inte visste så mycket om innan.

nillas liv på pinnen sa...

Tack för tipset.
Ska bara läsa ut Dårens dotter först (i takten en sida per kväll).

Ango sa...

Den här boken har stått i min bokhylla i evigheter, men jag har inte tagit tag i den. Kanske dags att göra det!
Boken som Maj Korner rekommenderar, rekommenderar jag också. I den är det Asperger som står för temat, och jag var helt säker på att författaren hade Asperger själv och beskrev sin egen vardag, men så var det inte. Otroligt bra skriven är den i alla fall!

Pia sa...

Den boken ska jag läsa så fort jag är klar med Maskrosungen av Sandra Gustavsson. Det är en bok jag rekommenderar. En flicka som växer upp med sin mamma som har både psykiska problem och alkoholproblem.

Mamma J sa...

Åååh, tack för tips tillbaka!

Jag skriver upp dem och när jag har betat av lite av det jag har liggande kommer jag absolut att ta er på orden!

Pia sa...

Hade tänkt köpa den i bokhandeln, men hade lyckan att hitta den på loppis för en tia!!! Den ligger på nattduksbordet nu! Kram!

Mamma J sa...

Härligt Pia! God läsning, då!