söndag 27 april 2008

Konfirmation

Ja, då har man fått sig en gudlig dos igen. Nu har det varit tätt på given mellan dop och konfirmation, så man får passa sig så att man inte får för mycket av det goda ;). Nej, skämt åsido.

Det var på det hela taget en trevlig tillställning. Kyrkan var proppfull och jag tycker att prästen hade valt lite väl svåra psalmer med tanke på hur många det de facto är som kommer en sådan här gång, som inte är direkt "vana" kyrkobesökare. Dock var det inte mindre än 8 eller om det t o m var 10 psalmer (båda sidorna på den där tavlan med siffror - fulla)!! Den enda som jag kände igen ordentligt var "Guds kärlek är som stranden.." Den är fin!

Både killarna och T tyckte att det var erbarmligt tråkigt tills dess de fick följa med fram för att ta nattvarden. Det var sådan där gående historia, så man knäböjde aldrig och jag trodde att barnen bara skulle få välsignelsen - men T fick bröd av prästen. M & L fick inte det, och det blev de lite förgrymmade över. Jag hade nog trott att T inte heller skulle få - så är det väl normalt, att endast de som s a s är konfirmerade redan, får ta nattvarden? Som T sa "Jaha, nu fick jag bara lite kött.." (hade förklarat symboliken lite hastigt strax innan). Men, hursomhelst så skötte de sig för all del hyfsat.

Sedan for vi hem till konfirmanden och fick paj och tårta. Lagom när vi kom dit så ringde jag upp D och då hade han precis kommit hem, så då åkte svärfar över och hämtade honom.

I present fick hon en massa fina saker, absolut mest smycken. Vi hade en fundering på ett Thomas Sabo-armband i silver, att liksom kunna fylla på lite vartefter sedan klicka här för att titta men efter att ha fått veta att några andra hade köpt ett armband (iofs så tror jag att just det vi hade tittat på hade varit lite roligare), så bidde det några NIBE-aktier istället. När vi började tänka värdepapper så kändes det roligt med något med lite "anknytning" till oss - och vad är det D säljer dagarna i ända?! Vet ej om hon riktigt uppskattade det till fullo, men det kändes ändå som en bra present, i förlängningen om inte annat. När jag skrev själva "lappen" om vad det var hon fått in på sitt konto så skrev jag att "du är nu en av ägarna till detta företag" så att intresset för det hela kanske skulle väckas om hon liksom fick det skrivet på näsan att när man äger aktier, så äger man företag. Om än i mycket små bitar oftast, men ändå :).

Men, nåde dem om de kommenterar igen att D inte var med vid själva konfirmationen - för vet ni var lillebror var?! Rätt gissat - han spelade hockey! Det var någon cup (säsongens sista) och de hade igår vunnit någon kvartsfinal och därför var det dags för semi och sedan blev det match om tredje pris. Så, han kom inte hem förrän precis när alla var på väg därifrån, vid 6-tiden. Jag tycker dock att det är mycket märkligt att man inte säger en sådan gång, att tyvärr jag kan inte vara med för min storasyster konfirmeras då. Men, nej. Så här är det jämt! Vet ni, när syster F fyllde år sist eller om det var gången innan så hade de fått gratisbiljetter till någon Djurgårdsmatch. När alla gäster kom (vi och mormor, morfar, moster och kusin) så for svärfar och lillebror på hockey! Det kallar jag att prioritera! Det måste ju finnas gränser, eller?!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det är de som är DÖPTA som får ta emot nattvarden.

Mamma J sa...

Är du säker? Jag har alltid alltid trott att första gången man får ta nattvarden är vid sin egen konfirmation.

Mamma J sa...

Ja - titta du har rätt!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Konfirmation

Där står det ju:

"Det är en ganska vanligt spridd missuppfattning att genomgången konfirmation är en förutsättning för att man skall få delta i nattvard. Så var det förut i Svenska kyrkan, men nu förutsätts för nattvardsfirande endast att man är döpt."

Attans - då måste jag ju tillbaka till kyrkan med de små så de också får sig en brödbit ;)..