måndag 28 april 2008

Tandläkarskojare?

Har idag varit hos tandläkaren. As of today har jag bytt tandläkare efter att ha haft en och samma i en massa år (ända sedan jag flyttade till Sthlm - eller snarare Farsta). Anledningen till att jag har bytt beror framför allt på avståndet. Det blev till slut ohållbart att sitta och åka till Farsta varenda gång jag skulle till tandläkaren. Det kändes som en rätt rejäl omväg om man säger så. Jag provade att gå till en i Huddinge C vid ett tillfälle, men eftersom jag dels inte riktigt gillade den killen jag träffade och det nästan är lika krångligt att åka dit som till Farsta, så bytte jag tillbaka igen.

Nu har jag dock bytt till Fruängen, och det är ju betydligt enklare att åka dit. Den jag har bytt till har jag dessutom träffat ett par gånger när jag varit dit med M när han slagit i sina tänder. Han verkade liksom trevlig.

Jag har också en tid haft en känsla av att min numera f d tandläkare kanske inte har så mycket koll. Antingen har han inte haft det tidigare heller eller så har han tappat kollen - för jag har upplevt att jag har haft en rad problem med tänderna, som jag rimligen inte borde ha (tycker jag) när jag går regelbundet på kontroller o s v. Det har känts som om jag har fått betala för samma saker flera gånger - som först en lagning, och sedan har den inte varit bra - så har han typ korrigerat den och så har jag fått betala igen och så där. Men, som lekman är det otroligt svårt att argumentera, för man vet ju inte hur det där är.

Hursomhelst - idag kom jag då till den nye tandläkaren. Och mycket riktigt - den senaste lagningen som jag själv tycker har känts lite märklig, den reagerade han också på. Att den liksom är ojämn. Tänderna skall ju vara jämna mot varandra (mellan liksom), men det är inte dessa. Dessutom så såg han karies UNDER en av lagningarna, hur nu det är praktiskt möjligt att få dit om man inte slarvat första gången. Dessa lagningar vill han nu göra om. Jag ifrågasatte förstås genast varför jag skall behöva betala IGEN för något som jag redan betalat för (om jag tittar tillbaka på hur mycket jag betalat för de få lagningar jag de facto har i min mun, så undrar man) - jag håller mig ju till Folktandvården hela vägen, så. Så, han skulle begära ut mina journaler från Farsta för att göra en bedömning. Gissar att den inte kommer att falla ut till min favör :(.

Men, jag undrar jag - ändå - hur 17 man som privatperson ska ha en aning om att det man betalar för är rätt utfört? Hur många har sådan koll inuti sin mun att de vet hur en lagning skall göras, kännas och vara för att vara rätt? Och hur skall man veta om ett "backjobb" som jag upplever att detta är, är just ett backjobb eller om det är en själv som sabbat lagningen på något sätt? Man är ju rätt utlämnad. Och just nu rätt så uppgiven - för det här med tänder är ju ingen billig lek...

Nu ska jag sova - började 6 imorse så klockan stod på 04:41. Imorgon börjar jag 7 "som vanligt" - men på onsdag är det early bird som gäller igen. Så, jag ska försöka passa på att sova lite grann iallafall. Och drömma om löständer.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mmmmjaa är det NÅTT man vill lägga pengar på så är det tandläkarräkningen! Absolut. Jomenvisst.

Har en visdomstand som strulade vid jul, gick då till tandläkaren och fick bot för själva inflammationen plus att det bokades en tid några veckor senare för att ta bort tanden. En magsjuka kom dock lägligt i vägen....och sen har jag inte bokat någon NY tid. : / Tanden har ju hållit sig lugn och ondar inte längre....eehh hehe..

Tidsfråga innan den ger sig tillkänna är jag rädd. SKA boka ny tid! NÄSTA månad. Eller efter semestrarna... ; )


//j-sis

Mamma J sa...

Det är roligt nästan jämt...

Det ska nog bli min nya devis för mitt liv - tycker jag säger just det alldeles för ofta.